TOP

Ambitieus Minimum: “we willen de komende jaren verdubbelen”

Een van de populairste urban merken van dit moment, het Deense Minimum, wil naar een hoger niveau. Ceo Jacob Fisker: “We zijn ervan overtuigd dat we de komende drie tot vier jaar verder kunnen groeien.”

Wie een rondgang doet langs verkooppunten van het Deense merk Minimum hoort veelal positieve reacties. ‘On point in stijlen’, ‘prettig om mee te werken’ en steeds belangrijker: ‘een goed voorraadsysteem.’ Het bedrijf heeft met deze punten niet alleen de Nederlandse markt, maar ook internationaal de harten van retailers veroverd. Reden voor Minimum-ceo Jacob Fisker om de ambities voor de komende tijd te delen: we willen de komende jaren verdubbelen in grootte. We zijn ervan overtuigd dat we de komende drie tot vier jaar verder kunnen groeien.”

De volgende stap

“Twee jaar geleden hebben we besloten dat we als bedrijf klaar zijn voor de volgende stap”, geeft Fisker aan in een persbericht. “We hebben een bepaalde grootte bereikt en het is nu tijd om Mininum naar een hoger niveau te brengen.” Volgens de Nederlandse agent Wouter Klein Willink van Kootuur Fashion Agency zet het merk vooral in op ‘globale groei op een lokale manier’. “Dit houdt onder meer in dat we goed kijken naar de specifieke behoeften van een markt”, verklaart Klein Willink.

Dertig procent

“De Nederlandse markt is niet hetzelfde als de Duitse of Deense”, gaat Klein Willink verder. “Minimum biedt bijvoorbeeld ruimte om op collectieniveau, maar ook op het gebied van marketing, toe te spitsen op de lokale behoefte.” Volgens de agent voldoet Nederland aan de ambities van het label. De afgelopen jaren groeide Minimum jaarlijks met dertig procent. Klein Willink: “En we groeien nog steeds in omzet met bestaande accounts die het merk breder verkopen, maar ook door nieuwe accounts buiten de randstad. We kijken goed naar alle mogelijkheden. Voor enkele grotere steden hanteren we inmiddels een klantenstop.”

Meerdere drops

Minimum zet in op een goede prijs-kwaliteitverhouding en – heel actueel – op het aanbieden van meerdere drops per seizoen. Ondernemers kunnen zo producten voor het juiste momenten inkopen. Klein Willink: “Met als voordeel dat je je budget beter kunt verdelen en een betere cashflow en goederenstroom krijgt. We merken dat steeds meer retailers daar hun voordeel mee doen.”