TOP

Diesel kiest voor meer selectieve distributie [update]

Diesel scherpt de komende weken het distributiebeleid in België en Groot-Brittannië aan. In 2018 neemt het modemerk ook de Nederlandse en Duitse wholesalemarkt onder de loep.

Diesel gaat met ingang van eind maart/begin april 2017 selectiever distribueren in België en Groot-Brittannië. In 2018 volgen de Nederlandse en Duitse wholesalemarkt. De nieuwe strategie – met de noemer Diesel selective distribution network – is in oktober 2016 gelanceerd. Inmiddels is dit systeem in Italië en Frankrijk geïntroduceerd.

Consumentenbeleving

Diesel wil alleen nog werken met geselecteerde multibrandwinkels die voldoen aan de Diesel-standaarden wat betreft merkenomgeving en service. Het netwerk is volgens de onderneming opgezet met het doel de consumentenbeleving te verrijken. Alleen winkels en websites die voldoen aan de vereiste criteria – volgens Diesel objectief gedefinieerd en beoordeeld – kunnen deelnemen aan het Diesel selective distribution network.

Criteria

Het denim lifestylemerk gaat volgens Diesel Benelux de verkooppunten toetsen op onder andere winkelintegriteit (locatie, fysieke winkelkenmerken en het merkenportfolio), de presentatie van Diesel en andere merken, merchandising en marketing, het serviceniveau van het winkelpersoneel. Deze criteria worden meer uitgediept in een officieel onderzoeksformulier van ongeveer 25 vragen. Elk bestaand en toekomstig verkooppunt in de Europese Unie wordt op dezelfde manier geëvalueerd. Online verkooppunten worden eveneens nader bekeken, maar op mogelijk andere onderdelen. 

Namaakproducten

Het aangescherpte distributiebeleid komt voort uit de strijd van het merk tegen namaakproducten. De afgelopen jaren zijn als gevolg daarvan onder meer 3346 websites gesloten. Aansluitend op deze acties heeft Diesel de distributiestrategie aangepast om de marktpositie van het merk op het gewenste niveau te brengen.