Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Steeds meer klachten online winkelen, stijging verkopen Black Friday en Veja opent eerste winkel

Van de Nederlandse consumenten die in 2019 online iets kochten, heeft de helft klachten blijkt uit onderzoek van het CBS. Volgens de Consumentenbond waren de kortingen op Black Friday nauwelijks hoger dan in de rest van het jaar. En sneakermerk Veja heeft zijn allereerste winkel geopend. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 3 december 2019.

Steeds meer klachten tijdens online winkelen

Van de Nederlandse consumenten die in 2019 online iets kochten, heeft de helft klachten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar online winkelen van het CBS onder 5600 consumenten, waar Retailtrends over schrijft. In 2015 lag dit percentage zo’n tien procent lager. Een te late levering is de meest genoemde klacht: een derde klaagt hierover. Vier jaar eerder was dat nog minder dan een kwart. Op de tweede en derde plaats volgen technische problemen bij het bestellen of betalen (14%) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (13%). Online winkelen wordt steeds populairder bij Nederlandse consumenten. Dit jaar gaf bijna tachtig procent van de ondervraagden aan iets online gekocht te hebben. In 2015 ging het nog om zeventig procent. Verder blijkt uit het onderzoek dat de aankoopfrequentie de laatste jaren hoger ligt en ook het aankoopbedrag hoger is. Online shoppers kochten met 55 procent het vaakst kleding of sportartikelen.

Onderzoeken Black Friday

Nu Black Friday achter de rug is, is het tijd voor onderzoeken naar de resultaten. Volgens de Consumentenbond waren de kortingen op Black Friday nauwelijks hoger dan in de rest van het jaar. De meeste producten gaan met twintig procent korting over de toonbank en de beste aanbiedingen zijn te vinden in de audioapparatuur. Ook vond de Consumentenbond slechte aanbiedingen met nauwelijks korting of ‘nep-aanbiedingen’. Verder blijkt uit gegevens van Betaalvereniging Nederland dat het aantal online betalingen in de week voor Black Friday is fors toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Van 23 tot en met 29 november werden er 36 procent meer iDEAL-betalingen per dag gedaan. Op Black Friday zelf waren de digitale transacties ongeveer gelijk aan vorig jaar, met een totaal van 3,5 miljoen transacties. Volgens Stocard hebben de meeste aankopen op Black Friday plaatsgevonden tussen 16:00 en 17:00 uur.  Op dit late middaguur werd een tiende (9,9%) van alle aankopen op Black Friday gedaan. Op zaterdag lag de piek tussen 15:00 en 16:00 uur. Koopjesjagers nemen per winkel gemiddeld 21 minuten en 7 seconden de tijd om aanbiedingen te scoren. De elektronicabranche scoort het hoogst met een stijging van 187 procent in aankopen, gevolgd door mode (+100%), gezondheid en beauty (+48%) en wonen (+29%).

Veja opent eerste winkel

Sneakermerk Veja heeft zijn allereerste winkel geopend. Het duurzame sneakermerk is sinds de start in 2005 hard gegroeid. De belangrijkste markten zijn de VS en het VK, die ongeveer 40 procent van de omzet vertegenwoordigen. Voor de allereerste winkel is gekozen voor thuisland Frankrijk, en wel in de wijk Le Marais in Parijs. De winkel is meer dan 80 vierkante meter met een minimalistisch interieur. Bestaande lagen en elementen zijn verwijderd, waarbij alleen het essentiële meubilair is toegevoegd. Ook werd een nieuw ontwikkeld materiaal gebruikt, gemaakt van gips en gerecycled papier. De geperste papieren panelen worden in de hele winkel gebruikt als back-drop om zo de sneakers op z’n best te kunnen tonen. Verder is de winkel ecologisch door het gebruik van verf en kunstmatige decoraties zo veel mogelijk te reduceren. Ook zijn de bestaande gevel en houten vloer behouden.

Nieuw: deze webshop verkoopt alleen maar roze

Voor alle liefhebbers van roze opent Joann Bravenboer op 12 december Legally Pink: een luxe online warenhuis met alleen maar roze luxe spullen, voor hem én voor haar. Denk aan roze kleding, schoenen, tassen, sieraden en accessoires, maar ook aan handdoeken, badjassen en luxe artikelen voor de hond. Naast bekende merken als Michael Kors, Kenzo en Karl Lagerfeld verkoopt Legally Pink ook bijzondere presentjes, zoals roze bonbons van Ruby chocolade en rosé champagne. Legally Pink brengt ook artikelen uit onder haar eigen naam, zoals schoenen, stropdassen en andere luxe artikelen. De webshop wordt feestelijk gelanceerd tijdens Masters of LXRY van 12 tot en met 16 december.

Diesel verkoopt T-shirt van een paar miljoen

Zoals al eerder aangekondigd, betreedt Diesel samen met de vastgoedgroep Bel-Invest de vastgoedwereld met het eerste residentiële Diesel gebouw in Miami. Vandaag is de lancering van de onconventionele campagne The Condo T-shirts (De duurste T-shirts ooit). Op elk T-shirt staat een grafische afbeelding van een van de 143 appartementen en heeft de waarde van de bijbehorende woning. De prijzen lopen in de miljoenen, maar als je een T-shirt koopt, krijg je er wel gratis een gloednieuwe woning bij. De Diesel Wynwood is een WELL-gecertificeerd gebouw en bevat een zwembad, een fitnessruimte, een meditatieruimte, een vergaderruimte, een open lobby met een kunstgalerij en een extravagante binnenplaats, die is omgetoverd in een jungle van tropische planten. In het interieur vind je marmer, industriële materialen als beton, gouden gaas, pijpen en metaal, graffiti-geëtste betonnen muren en spiegelreflecties. De kamers zijn bekleed met zwart baksteen, minimalistische houten schermen en brede glazen ramen, een afwerking die de structuur weerspiegelt van de Wynwood pakhuizen.