TOP

Bijna helft van failliete bedrijven in eerste kwartaal kreeg coronasteun, Diesel stapt in athleisure en Stieglitz opent eerste winkel in Amsterdam

De helft van de failliete bedrijven in de eerste drie maanden van 2022 kreeg coronasteun, Diesel voegt een nieuwe athleisurelijn toe en Stieglitz opent een experience-store in Amsterdam. Verder: Balenciaga is het meest toonaangevende merk en de ontwerper van Air Jordan 1 is overleden. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 4 mei.

Faillissementen in eerste kwartaal: bijna de helft van bedrijven kreeg coronasteun

Van de 488 failliete bedrijven in het eerste kwartaal van 2022 kreeg bijna 44 procent coronasteun. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een groot deel van deze ondernemingen kreeg ook uitstel van belastingbetaling door de coronacrisis. Daarmee was een openstaand bedrag gemoeid van 59 miljoen euro. Het is niet bekend in hoeverre betaling op het moment van faillissement was voldaan. Bijna tien procent van de failliete bedrijven had in de tweede helft van 2021 NOW ontvangen en ruim vijf procent TVL-steun. BNR-econoom Han de Jong noemt het aantal bedrijven dat failliet is gegaan, laag, gezien het feit dat voor de pandemie dubbel zoveel bedrijven per kwartaal over de kop gingen. De Jong denkt niet dat de gevreesde faillissementsgolf uitblijft. “Nu de steunmaatregelen zijn afgelopen en de economie waarschijnlijk gaat vertragen, mag je toch wel een stijging van het aantal faillissementen verwachten.” 

Diesel lanceert nieuwe athleisurelijn

Diesel voegt voor voorjaar/zomer 2022 een nieuwe athleisurelijn toe. De collectie heet Diesel Sport en biedt een mix van stukken die zowel geschikt zijn voor sportactiviteiten als voor casual dagelijks gebruik. Het Italiaanse lifestylemerk ziet met de lancering van Diesel Sport een kans om het bedrijf uit te breiden en een ‘nieuwe product-taal’ te creëren, die actief, dynamisch, mobiel, comfortabel en licht eigenzinnig is. De eerste collectie heeft retro sportinvloeden en is geïnspireerd door de iconische Diesel-styling, met een knipoog naar de jaren 90 en 2000. Zo zijn de stukken voorzien van onder meer colourblocking in opvallende kleuren, logo’s en speelse proporties. Het assortiment bestaat uit onder andere sportbeha’s, bodysuits, sweats, hoodies, T-shirts en shorts. Een aantal items zijn gemaakt van technische, functionele materialen waaronder regen- en windbestendige stoffen. 

Lyst: Balenciaga toonaangevend merk

Balenciaga is het meest toonaangevende merk in het eerste kwartaal van 2022, volgens de Lyst Index van modeplatform Lyst. Het label blinkt uit qua verkoopresultaten, maar ook in het creëren van het merkimago en buzz via sociale kanalen. Zo kwam er onder meer een campagne uit met Justin Bieber en Kim Kardashian. Dit resulteert in een groei van zoekopdrachten naar Balenciaga, met 108 procent. Gucci – waarvan een tweede drop van de gewilde collab met The North Face uitkwam en een nieuwe samenwerking met Adidas presenteerde voor najaar 2022/2023 – neemt de tweede plaats in. Louis Vuitton, dat de laatste show van de overleden Virgil Abloh organiseerde, bezet de derde plek. Opvallende nieuwkomer op de top 20-lijst is Diesel, op de vijftiende plaats. Het merk is 31 posities gestegen in de index. De groeiende populariteit wordt onder meer toegeschreven aan de buzz rond de eerste show van Glenn Martens voor Diesel en het feit dat celebs als Dua Lipa en Kylie Jenner het merk dragen.  

Ontwerper Air Jordan 1 overleden

Peter Moore, designer van de iconische Air Jordan 1-sneaker, is overleden. Dit melden diverse media, waaronder Businessinsider. Moore ontwierp in 1984 het bekende Nike-model voor de populaire Amerikaanse basketballer Michael Jordan. Nog steeds is de Air Jordan 1 wereldwijd een van de meest gewilde sneakers. Ook het Jumpman-logo, het silhouet van een springende Jordan, en het Wings-logo (de afbeelding van vleugels) zijn (mede) van de hand van Moore. Howard White, ceo van Jordan, laat weten diepbedroefd te zijn door het heengaan van Moore. White: ‘Zijn nalatenschap zal altijd verbonden zijn met het merk Jordan en de sneakercultuur, die hij mede heeft gecreëerd. We hebben een icoon verloren.’ Moore stond in zijn carrière tevens aan de wieg van de EQT-lijn van Adidas. 

Stieglitz opent eerste winkel in Amsterdam

Het Nederlandse modelabel Stieglitz heeft zaterdag 30 april een eerste winkel in Amsterdam geopend. De vestiging is te vinden in de Wolvenstraat, in de 9 Straatjes, in het voormalige favoriete café van oprichter en creatief directeur Pien Stieglitz. Stieglitz heeft er een hybride ruimte van gemaakt, waar kleding gekocht en op verzoek vermaakt kan worden, klanten zijn er welkom tijdens diverse events en vanaf de eerste etage wordt vanaf nu ook het bedrijf gerund. Het interieur is geïnspireerd door de ronde vormen van het vrouwelijk lichaam en bekende designers uit de jaren 60 en 70 als Verner Panton en Antii Lovag. Hierbij valt de tapijtbekleding op de vloer én wanden op.    

De nieuwe Stieglitz-winkel in Amsterdam