TOP

Ball Original is terug. ‘Sommige mensen kennen het nog van vroeger, anderen vinden het jong en fris’

Een van dé merken uit de jaren tachtig was Ball the Jeans: bekend van de stonewashed jeans en de kleurrijke sweaters met Ball erop. Na meer dan twintig jaar stilte is het merk nu weer terug op de markt en ook in Nederland krijgt het voet aan de grond.

In Nederland is Bente van den Braak van B-Labels Fashion Agency sinds januari 2022 verantwoordelijk voor de verkoop van Ball Original, zoals het merk nu wordt genoemd. Ze spotte het merk vorig jaar zomer op de beurs Revolver in Kopenhagen, een jaar na de herlancering in Scandinavië. “Ik vond het er heel tof uitzien en kwam met de nieuwe eigenaren in contact. In Denemarken was het merk ooit heel groot en de licentie is nu in handen van een Deens stel, dat Ball wil terug brengen in het straatbeeld. We hebben een hele fijne samenwerking: ik kan meedenken met de nieuwe kleuren en aangeven welke bestsellers terug moeten komen. Daarnaast is er een never out of stock-collectie, je merkt dat retailers dat vandaag de dag heel prettig vinden werken.”

Hoeveel winkeliers hebben het al ingekocht?

“Veel winkeliers kennen het merk nog van vroeger en willen graag instappen. Momenteel zitten we op 28 verkooppunten in Nederland, zowel online als offline en van kleine boetieks tot weidewinkels. De goedkoopste sweater is 120 euro dus het zijn vaak winkels in een iets hoger prijssegment. Orangebag.nl verkoopt het, weidewinkels Van Tilburg en Voorwinden, maar ook boetieks als O’Donna in Delft, Johnny at the Spot in Amsterdam, Vrouw in Horst, Kraan Mode in Aalsmeer en Rootz in Rhenen. Ik verkoop zowel de mannen- en de vrouwencollectie.”

Is de collectie precies hetzelfde als vroeger?

“Het grote verschil met vroeger is dat de volledige collectie van organic cotton is. De focus van de nieuwe eigenaren is sustainable. De hele collectie wordt geproduceerd in Portugal. Verder ligt de focus nu meer op de sweaters, terwijl het merk vroeger bekend was van de jeans. Sweaters en hoodies vormen momenteel het belangrijkste deel van de collectie.”

Op welke manier brengt Ball vernieuwing?

“Er zijn twee collecties per jaar en de vernieuwing zit elk seizoen in nieuwe kleuren maar ook nieuwe modellen. De bekende sweaters met Ball-logo zijn belangrijk en komen in elke collectie terug. Maar er zijn ook T-shirts, broeken en een sportkledinglijn. En er komen elk seizoen nieuwe items bij, zoals deze zomer bikini’s, zwembroeken, petten en sokken. Maar altijd alles in de collegestijl waar Ball bekend om staat. Daarnaast werken we met capsulecollecties. En er is een kleine capsule met originals: gemaakt op basis van de bestsellers van vroeger, maar dan van organisch katoen. Die worden qua prijs nog iets hoger in de markt gezet, de truien beginnen bij 200 euro.”

Hoe is het merk ontvangen door de consument?

“Een deel kent het merk nog van vroeger en een ander deel vindt het er jong en fris uitzien. De doelgroep is dan ook heel breed, van jongeren tot de mensen die in de jaren tachtig jong waren. In principe is alles uniseks te dragen. Alleen van de T-shirts is er een dames- en een herenfit. Onze bestseller is de Robinson multicolor, een sweater met gekleurde vlakken en het Ball-logo. Die hebben sommige winkels al drie keer aangevuld. Gelukkig wordt er dan direct bij geproduceerd.”

Heb je een doelstelling wat betreft het aantal verkooppunten?

“Ik ben net vier maanden bezig, dus ik ben al heel tevreden met 28 verkooppunten in zo’n korte tijd. We staan in juli op Modefabriek met Ball Original om het merk onder de aandacht te brengen bij retailers. Ik denk dat 120 verkooppunten voor de langere termijn haalbaar moet zijn. Ik merk dat de vraag van retailers er is en dat de consument er ook voor open staat. In Denemarken is het merk goed aangeslagen en zitten ze eigenlijk al redelijk vol qua verkooppunten. Ik hoop dat wij daar over twee jaar ook staan.”

Lesje geschiedenis In 1974 werd Ball Jeans opgericht door de Italiaanse Aldo Ciavatta, die zich liet inspireren door de Amerikaanse collegestijl en typische universiteitssporten als polo, cricket en honkbal. Ball wordt een groot succes in Italië en verspreidde zich binnen enkele jaren naar de rest van Europa. In de Benelux maakte de bekende Nederlandse mode-ondernemer Henri Fetter (van Fetter Fashion, het bedrijf achter oa. jeansketen Vet) Ball Jeans groot, om er vervolgens ook mee uit te breiden in Duitsland. In 1982 lanceerde het merk de eerste stonewashed jeans en een jaar later het eerste sweatshirt met print. De Ball-look werd een groot succes. Nadat oprichter Ciavatta in 1989 in de gevangenis terechtkomt worden de Italiaanse en Nederlandse tak van Ball stilgelegd, maar de Deense partner Hans Gerhard Svarverud gaat door met het merk in Scandinavië, waar het merk ook heel groot was. Na zijn plotselinge overlijden in 1998 nemen de medewerkers het bedrijf over, maar de magie en de innovatieve drijvende kracht was verdwenen en het bedrijf stopt een paar jaar later. In de zomer van 2020 wordt Ball opnieuw gelanceerd door de Deense ondernemers Tobias Edlev Nielsen en Nastassia Elm Bregengård, die het kenmerkende jaren tachtig-design in een modern jasje staken.