TOP

Nineties topper Miss Sixty is terug. ‘Voor jongeren is het een nieuw merk’

Lange tijd was het stil rond Miss Sixty, maar vanaf 2023 is het merk weer terug op de Nederlandse markt. Niet geheel ontoevallig tegelijk met de revival van de nineties. Met Bella Hadid als gezicht verwachten Romana Camber en Jane van Amerongen van distributeur Blosh dat de jongere doelgroep zich meteen aangesproken zal voelen.

In de jaren negentig was het Italiaanse vrouwenmerk Miss Sixty een van dé merken onder jongeren. Ook in Nederland was het groot met honderden verkooppunten en eigen winkels. Door de wereldwijde economische crisis die in 2007 begon, volgden voor moederbedrijf Sixty Group enkele zware jaren en reorganisaties waarbij de focus werd verlegd naar landen buiten Europa. In 2012 verkocht Sixty Group alle merken, waaronder Miss Sixty, aan de Aziatische investeringsmaatschappij Crescent Hyde Park, die nog steeds eigenaar is.

Vanaf 2023 is Miss Sixty weer terug op de Nederlandse markt met Blosh als distributeur. Romana Camber en Jane van Amerongen worden verantwoordelijk voor de verkoop van het merk. “We richten ons op de jongere doelgroep en op de vrouwen die het merk van vroeger kennen”, begint Romana Camber. “Daarom zitten wij er ook samen op. Jane is 19 en kent Miss Sixty niet van vroeger. Ik ben 38 en spaarde vroeger voor Miss Sixty. Dus allebei hebben we affiniteit met een ander deel van de doelgroep.”

Is het niet lastig om die twee doelgroepen te bedienen met één merk?

“De collecties zijn groot, dus we kunnen een brede doelgroep aanspreken. Het merk brengt een totaalcollectie. Denim is de basis, maar we brengen bijvoorbeeld ook uitgewerkte jasjes en mooie knitwear. Bij Miss Sixty denken mensen vaak meteen aan die extreem lage broeken van vroeger, maar dat is nu wel anders. De maatrange loopt van 24 tot 33, met verschillende lengtematen. Dus ook daarmee bedienen we een brede doelgroep.”

De comeback is vast niet toevallig tegelijk met de revival van de 90’s?

Jane van Amerongen: “Nee, zeker niet. Wij geloven dat dit de perfecte timing is om het in Nederland te laten zien. De nineties look is populair onder jongeren en daar past het stijltje van Miss Sixty helemaal bij. Jongeren kennen Miss Sixty niet van vroeger, voor hen is het een leuk nieuw merk. Bella Hadid is het gezicht van de campagne voor herfst-winter 2022-2023 en zomer 2023. Met haar bereiken we die jonge doelgroep, bij wie zij heel populair is.”

Hoe zijn de eerste reacties?

Romana Camber: “We hebben het aan wat jongeren laten zien en die reageren enthousiast. Ook de eerste ondernemers die we benaderd hebben zijn positief. We beginnen in januari met het verkopen van de herfst-wintercollectie 2023. We hebben wel al een plukje voor zomer 2023 in de showroom hangen om alvast een beeld te kunnen laten zien. Sommige klanten kunnen het eventueel al inkopen.”

Waarmee is Miss Sixty onderscheidend?

Jane van Amerongen: “Het merk is heel eigen en springt eruit. Als je de collectie ziet, weet je meteen dat het Miss Sixty is. De afwerking is op Italiaans niveau en overal zit wel een bijzonder detail aan. Denk aan jeans met uitsparingen in de taille of goudkleurige afneembare emblemen. De kwaliteiten zijn hoogwaardig en er worden bijzondere materialen gebruikt. In de zomer bijvoorbeeld zijdedenim en in de winter kasjmierdenims. De prijs-kwaliteit is in verhouding. Mijn moeder heeft nog Miss Sixty-broeken van vroeger in de kast liggen die nog top van kwaliteit zijn.”

Wat is de strategie voor Nederland?

Romana Camber: “Op Modefabriek in januari herintroduceren we het merk op de Nederlandse markt. We richten ons op de vrouwenmodeboetieks en benaderen selectief winkels in het middenhoge prijssegment. Miss Sixty moet in de tofste winkels liggen. We willen klein beginnen en van daaruit opbouwen.”