TOP

Transformeren, ontdekken en herdefiniëren: zo ziet mannenmode eruit in 2024

Verwacht voor zomer 2024 volop kleur in mannenmode. Plus: niet-standaard rolmodellen, nieuwe vertalingen van oude ambachten, veel innovatie én formele kleding wordt in een modern jasje gestoken. Het wordt een uitgesproken en veelzijdig zomerseizoen, aldus trendforecaster Edwin van den Hoek.

Foto’s: L’Estrop

De trends voor voorjaar/zomer van 2024 heeft Edwin van den Hoek onderverdeeld in drie overzichtelijke thema’s: transform, explore en redefine. Voordat hij ingaat op deze trendrichtingen, bespreekt hij het kleurbeeld voor dit seizoen. “Kleur voor mannen wordt steeds belangrijker”, constateert Van den Hoek. Er komen dan ook veel opvallend intensieve kleuren voorbij – van geel in diverse tonen, fel Ferrari-rood en statement roze tot uitbundig groen, paars en blauwen. 

Formele looks

Dit felle kleurenpalet gaan we onder meer terugzien in het dress segment. Formele looks worden volgens Van den Hoek weer interessanter door het gebruik van opvallende kleuren en een jonge, vernieuwende uitstraling. Hierbij wordt het mixen van kleuren aangemoedigd. Verder wordt veel verwacht van zomers oranje, dat geschikt is voor zowel complete outfits als details en trimmings. Dit combineert ook mooi met andere warme tinten als roest- en donkerbruin en cognac. De bruinen – in verschillende variaties – komen samen met nudetinten steeds vaker voor in ondermode. 

Subtiel, neutraal palet

Sowieso tipt Van den Hoek een subtiel, neutraal palet voor zomer 2024 als tegenhanger van felle kleuren. Hij voorziet total looks in wit, zandtonen, frisse pastels en vergrijsde tinten. De laatste lenen zich daarnaast goed voor accessoires, zoals sneakers en in haarkleuren, waarvoor de trendforecaster de populariteit van (thuis) geblondeerd haar in wit, zilver en grijs ziet stijgen. 

Om te onthouden: jaren 80-invloeden, total look, armytinten, loafers in suède of aaibare materialen. 

Transform

Het thema ‘Transform’ gaat in op de transformatie van mannenmode in diverse opzichten. Een interessant en actueel voorbeeld dat Van den Hoek aanhaalt is het recente ‘value over volume’-statement van luxemerk Bottega Veneta. Dit bedrijf moedigt haar klanten aan tassen in te leveren voor een opknapbeurt, waarna het weer gebruikt kan worden. Andere merken als Patagonia, Filson en Barbour bieden al langer een dergelijke service aan, die in deze tijden van fast fashion het investeren in kwalitatieve producten promoten.  

Recycling en upcycling

“Er is een spanningsveld tussen de waardering voor vintage en de devaluatie van nieuwe kleding”, merkt de forecaster. Vandaar dat er verhoogde aandacht is voor recycling en upcycling. Hergebruik zien we onder meer terug in Japanse decoratieve hersteltechnieken, die nu zorgen voor een nieuwe kijk op vormgeving en designfilosofie. Bestaande materialen zien we niet alleen terug in de styling van kleding – bijvoorbeeld door diverse stoffen te combineren tot een nieuw item -, maar is daarnaast een interessant gegeven voor winkelinterieurs en visual merchandising. Ook zien we dit seizoen veel oude, nostalgische dessins – waaronder pyamastrepen – die weer gewaardeerd worden. 

Om te onthouden: outdoor-items, bloemenprints, sjaaltje of bandana om de nek, workwear, boilersuits, deadstock-items, functionele zakken en ritsen, laag over laag, cargo’s in diverse lengtes, oneffenheden in materialen. 

Explore

‘Explore’ gaat over het gevoel van belevenis creëren. En er valt veel te ontdekken, bijvoorbeeld op het gebied van metaverse. “De scheidingslijn tussen wat echt en niet echt is, wordt steeds dunner”, zegt Van den Hoek. Je ziet dit terug in futuristisch design – met hologrammen en multicolour effecten (ook voor kapsels!) –  en ludieke, gimmick-achtige ontwerpen, maar ook in vormgeving van het interieur. Als voorbeeld noemt Van den Hoek de toename van beeldschermen en graphics, zoals het Nike House of Innovation in Parijs, waar klanten worden meegenomen in de innovatie-activiteiten van het merk. 

Kleur en speelsheid

Qua mode wordt er dit seizoen volop geëxperimenteerd. Bijvoorbeeld met moderne details, zoals tape, aan mannenkostuums, gilets van doorgestikte stoffen (geschikt voor het voor- en naseizoen), nieuwe kraagvormen (o.a. opstaande boordjes) en in het oog springende (bloem)dessins. Kleur en speelsheid is belangrijk in zowel mode als in interieurs. Ook accessoires, sneakers en zonnebrillen – geïnspireerd door virtual reality brillen – zijn opvallend te noemen. 

Om te onthouden: gilets met opgestikte zakken, grote zonnebrillen, felgekleurde bloemdessins, licht kinky items, nieuwe graphics en dessins, opvallend gekleurde haren. 

Redefine 

In het thema ‘redefine’ worden verschillende aspecten geherdefinieerd. Zo zullen we steeds vaker nieuwe rolmodellen zien, zoals de zwangere transmannen in de campagne van Calvin Klein. Maar ook wordt er gewerkt aan vernieuwende silhouetten. Jaren tachtig oversized keert terug, in een complete look of juist iets commerciëler: een XL-top op een slankere broek. Het fysiek mag gerust getoond worden, dus mouwloze tops en jacks zijn belangrijke items voor dit seizoen. Van den Hoek verwacht daarnaast veel van Aziatische invloeden, die de vormgeving gaan domineren. Denk aan nieuwe interpretaties van materialen als jacquards, vloeiende lijnen, inspiratie uit kimonomodellen- en sluitingen, etnische dessins, langere shirts en variaties op tunieken, kaftans, sari’s en djellaba’s.

Vrouwelijke kant

Een tendens die al wat langer speelt, zet verder door: de softere, meer vrouwelijke kant van de man. We zien dit terug in plooien, ruches, vloeiende lijnen, transparante materialen – zowel in mesh als in geweven stoffen en knitwear – en rokvormen.    

Om te onthouden: leer en leerlook, gecoate jerseys, XXL-silhouetten, inspiratie uit heritage en ambacht, grafische, etnische dessins, exotische bloemdessins.  

Meer weten over de trends voor herfst/winter 2023-2024? Bekijk ze hier.