TOP

Aantal fysieke winkels licht gestegen, Pinned by K opent eerste winkel en Bestseller lanceert nieuw merk

Het aantal fysieke winkels is in 2021 voor het eerst sinds 2010 weer gestegen, weliswaar heel licht. Pinned by K opent deze week de eerste winkel in ‘s Hertogenbosch. En het Deense modebedrijf Bestseller lanceert een nieuw genderneutraal merk. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 3 mei 2022.

Credit beeld: Unrobe

Aantal winkels voor het eerst toegenomen sinds 2010

Op 1 januari 2022 waren er 83.800 fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010. Vooral het aantal winkels in de voedingssector nam toe, het aantal boekwinkels daalde het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe voorlopige cijfers. Ondanks de lichte stijging van 0,7% in 2021 waren er op 1 januari 2022 ruim 13 duizend fysieke winkels minder dan op het hoogtepunt in 2010. In vergelijking met 1 januari 2020, net voor de start van de coronapandemie, is het aantal fysieke winkels wel licht afgenomen (met 0,4 procent). Net als in 2020 steeg het aantal webwinkels in 2021 opnieuw fors, met 28 procent. Met voorsprong de grootste groep bestaat uit kledingwinkels, met 13.700 vestigingen goed voor ruim 16 procent van alle fysieke winkels op 1 januari 2022. Dit aandeel is wel iets gedaald ten opzichte van 1 januari 2020 (17 procent). Schoenen en lederwaren zijn goed voor 2.300 winkels, een aandeel van nog geen 3 procent.

Pinned by K opent eerste winkel

Het Nederlandse merk Pinned by K opent op 6 mei de eerste winkel in ‘s Hertogenbosch. De winkel is te vinden in een karakteristiek en monumentaal winkelpand van 28 vierkante meter in de Ridderstraat. Den Bosch ligt dichtbij het hoofdkantoor van Pinned by K in Schijndel, waar ook het atelier, de showroom en fotostudio te vinden zijn. In 2015 begon het merk met het maken van handgemaakte items ‘fringes’ voor op schoenen. Inmiddels is het aanbod uitgebreid tot een complete collectie kleding en accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen. Het merk wordt verkocht bij meer dan 3000 verkooppunten wereldwijd, van kleine boetiekjes tot grote ketens als About You en Wehkamp. Elke vijf weken worden nieuwe collecties gelanceerd. Reststoffen worden zo veel mogelijk hergebruikt, door productie in het eigen atelier vindt er zo min mogelijk beweging plaats in het productieproces en er kan ingespeeld worden op klantbehoeften zonder overproductie. Het bedrijf hecht veel waarde aan diversiteit en behoorde in 2017 volgens het UWV tot de top drie meest geschikte bedrijven voor mensen met een beperking in Brabant.

Detailhandel moet lonen verhogen in strijd om personeel’

De personeelstekorten in de detailhandel zijn groot. Om het tij te keren moet de detailhandel inzetten op hogere salarissen, het vergroten van het welzijn van het personeel en op digitalisering, zo blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN Amro. In het vierde kwartaal van 2021 gaf bijna 27 procent van de ondernemers in de detailhandel aan een tekort aan arbeidskrachten als een belemmering te ervaren. En hoewel in het eerste kwartaal van 2022 dit percentage enigszins gedaald is, is het met  ruim 19 procent nog steeds hoog. Onderbezetting kan leiden tot slechtere service, langere levertijden, hogere werkdruk of zelfs uitstel van uitbreidingsplannen. Dit zet mogelijk een rem op de groei en ontwikkeling van de retailsector. Een belangrijk struikelblok in het aantrekken en behouden van personeel zijn de relatief lage lonen in de detailhandel, die sterk achterblijven bij de gemiddelde lonen van het gehele bedrijfsleven. Ook de groei van de lonen sinds 2015 blijft achter bij de andere sectoren. Zo komt de index lonen per arbeidsjaar voor de detailhandel in 2020 uit op 103,8, terwijl die van alle economische activiteiten op 109,3 komt. Uit een enquête van vakbond FNV in maart 2022 onder bijna 1.000 winkelmedewerkers bleek 75 procent ontevreden te zijn met het salaris en 30 procent gaf aan niet rond te kunnen komen. Gezien de relatief lage lonen in de detailhandel ten opzichte van andere sectoren, lijkt het verhogen van de lonen een kansrijk middel om meer personeel aan te trekken, naast het vergroten van het welzijn van personeel. Vooral op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid en een goede privé-werkbalans valt winst te behalen.

Bestseller lanceert nieuw genderneutraal merk

Het Deense modebedrijf Bestseller lanceert een nieuw genderneutraal merk, met de naam Iiqual. “Eigenlijk is het meer dan een merk; het is een nieuwe modetaal. Het is tijd om te durven, om dingen anders te doen. We combineren niet alleen de passie voor mode, maar ook de passie voor impact. Dat is echt belangrijk”, zegt designmanager Lea Zeeberg. Iiqual brengt genderloze en duurzame kledingstukken met tijdloze, casual pasvormen. Ook is er aandacht voor op maat gemaakte details en kunnen veel items worden aangepast, opgerold of dichtgeknoopt. Zo wordt de levensduur van de ontwerpen verlengd en kunnen mensen de items dragen op elke manier die ze willen. De eerste collectie wordt voor voorjaar-zomer 2023 gelanceerd. Het merk zal behalve via wholesale ook via de eigen (nieuwe) webshop worden verkocht.

Unrobe en De Speld lanceren T-shirt

Duurzaam modemerk Unrobe en satirisch platform De Speld lanceren vandaag het Unrobe x De Speld Cancel T-shirt. Startschot van de officiële drop is een op maat gemaakte Unrobe x De Speld Cancel Quiz vanavond in Café Palm Springs in Amsterdam. De drop bestaat uit een duurzaam en ethisch verantwoord geproduceerd T-shirt door Unrobe met de op de cancelcultuur geïnspireerde Speld-quote: “Je mag tegenwoordig ook niks meer op een shirt zetten”. De gelimiteerde uitgave is alleen beschikbaar bij de lancering en in de webshop van De Speld. Sinds de oprichting in 2017 heeft Unrobe al met verschillende merken samengewerkt, zoals Swapfiets, Crisp, ID&T, Sodastream en Dopper.