TOP

Aantal mobiele kopers in Nederland verdubbeld

In de eerste helft van 2012 bestelden 1,5 miljoen consumenten een product of dienst op het internet via hun mobiele telefoon of tablet. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele online aankopen van Blauw Research en Thuiswinkel.org. Het onderzoek is onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 1700 webwinkels in Nederland.

Kleine koopjes
Gemiddeld plaatste de consument in de eerste helft van 2012 3,3 mobiele orders. Het zijn met name kleine bestellingen die veel per mobiel apparaat worden geplaatst. Apps en mobiele software staan bovenaan de lijst, die werden door vier van de tien mobiele kopers gekocht. Op plaats twee volgen muziek en downloads. Naast de kleine bestedingen werden met name kleding, schoenen, tickets en boeken/tijdschriften gekocht via de telefoon of tablet.

Groei
De directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen verwacht dat M-commerce de komende jaren blijft groeien. “Het gewone internet gaf al veel voordelen aan consumenten. Met mobiel internet worden de mogelijkheden vrijwel onbeperkt, consumenten zijn continu online.” Doordat mensen steeds meer tijd online besteden, blijft het aantal mobiele kopers groeien. Het percentage kopers dat een aankoop op de mobiel vanuit huis deed lag op 66 procent. Het aandeel kopers dat een aankoop onderweg deed is flink gestegen van 5 naar 15 procent.

Tablet
Veruit de meeste mobiele kopers bestellen producten of diensten met hun smartphone (69 procent), Een derde van hen koopt vooral via de tablet. Verwacht wordt dat het aantal verkopen via de tablet sterk gaat groeien de komende periode. “Consumenten ontdekken steeds meer het gemak van de tablet bij online oriëntatie en aankoop in plaats van de pc of laptop”, aldus Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research.