TOP

A Fish Named Fred: ‘Consument en winkelier zijn klaar met de grijze massa’

Rob Schalker startte zes jaar geleden het mannenmodelabel A Fish Named Fred. Tegenwoordig is zijn merk actief in 26 landen en binnenkort gaat de eerste A Fish Named Fred-winkels open. “Wij doen altijd precies het tegenovergestelde van wat de meute doet.”

Textilia bracht een bezoek aan de showroom van A Fish Named Fred en sprak met Rob Schalker, de oprichter van het mannenmodelabel.

Hoe gaat het met A Fish Named Fred?

“Goed. We zijn nu vijf jaar in de verkoop en hebben zo’n kleine 200 verkooppunten in Nederland. Ook internationaal doen we het goed. Vooral in Spanje gaat ons merk als een dolle. We hebben daar vijf showrooms, en we zijn er behoorlijk actief op social media en dagelijks op televisie te zien. Verder gaat het goed in de Verenigde Staten en Canada. Ook hebben we onlangs in Australië gelanceerd, waar we het eerste seizoen direct 53 klanten hebben die de volledige breedte van de collectie – van colberts en broeken tot sokken en schoenen – hebben ingekocht.”

Zijn jullie van plan om winkels te openen?

“Ja, binnenkort gaat de eerste monobrandwinkel open in Utrecht, die wordt gerund door een franchise-ondernemer. Verder heb ik aanvragen liggen van partijen uit het Midden-Oosten, die daar in zes verschillende landen monobrandstores wil openen. En er is ook interesse vanuit China en Mexico.”

Wat is het DNA van jullie merk?

“Onze collecties zijn altijd kleurrijk, humoristisch, een beetje funk en gek. Elke collectie bevat een goede balans van uitgesproken items, van rustigere artikelen en van items die daar tussen in zitten. Zo heeft de consument altijd de keuze. En wij bespeuren wel bij zowel de consument als de winkelier dat ze van de grijze massa af willen. De consument wil ook wat meer uitgesproken gekleed gaan. Dat hoeft trouwens niet altijd heel druk te zijn, het draait in onze collectie ook om de details. Elk kledingstuk of accessoire heeft grappige, onverwachte details zoals een leuk knoopje of een grappige tekst ergens in verwerkt.”

Hoe komt zo’n collectie tot stand?

“We luisteren altijd naar wat trendwatchers zeggen en dan gaan wij precies de andere kant op dan de meute. Wij kijken bij het creëren van een collectie eigenlijk niet wat de rest aan het doen is, we halen overal inspiratie vandaan. Zo ben ik laatst naar een tattoo-event geweest om te kijken wat voor trends daar spelen. We ontwikkelen de prints voor onze shirts allemaal hier op ons hoofdkantoor in Amsterdam. Zo hebben we net een speciale collectie met ‘foute Kerst-shirts’ ontwikkelend, in plaats van de foute Kerst-trui. Omdat we werken met witte stoffen waar we het dessin op printen, kunnen we sneller leveren dan normaal. We streven nu naar zo’n 6 weken levertijd.”

Op welke manier werken jullie samen met de winkelier?

“Als we goed samenwerken met een winkelier, wordt er continue gefinetuned in voorraadbeheer en kunnen we zo bijsturen op fastmovers en waar nodig ruilingen inzetten. Uiteraard zitten daar wel wat voorwaarden aan. De retailer die ‘futureproof’ is, werkt graag op die manier omdat hij zo snel kan groeien met ons merk. Ook zijn we nu bezig met Stockbase, om voorraden beschikbaar te stellen in alternatieve kleuren, prints en maten. Verder doen we veel acties in samenwerking met winkeliers . Zo hebben we onlangs een bieractie gedaan met onder meer Van Tilburg en Man of The World in Leeuwarden, wat een groot succes was. En we experimenteren momenteel bijvoorbeeld met narrow casting waarbij korte clipjes van 10 seconden met het logo van de winkelier en onze collectie voor een maand worden gedraaid op grote schermen bij tankstations rondom onze dealers. Dat kost de winkelier niks; hij moet alleen zorgen dat hij de getoonde artikelen in de winkel heeft en zijn logo aanlevert bij ons.” 

Wat zijn jullie doelstellingen en ambities?

“Om van A Fish Named Fred een internationaal merk te maken dat telkens weer verrast. De ene keer met het toevoegen van bijvoorbeeld een origineel serviesgoed aan de collectie en de andere keer met horloges of brillen. Verder willen we elk seizoen verdubbelen in omzet, wat niet altijd lukt – alhoewel we het een aantal seizoenen achter elkaar wel voor elkaar hebben gekregen.”