TOP

Hoe gaat het met Just Female?

Just Female timmert aan de weg in Nederland. De kracht van het merk zit volgens agent Jomy Mijnhart niet alleen in de ontwerpen, maar ook in de samenwerking tussen designers, agenten en retailers.

Aan het eind van elke seizoen maakt Mijnhart van En Coulisse een overzicht van de beste verkochte items. Ze kijkt naar de doorverkoop in de winkels, de ontwikkelingen in de markt en naar de prijs-kwaliteitverhouding. Informatie die ze allemaal terugkoppelt naar het merk. “De input die ik vanuit de Nederlandse markt geef, wordt serieus genomen. Hierdoor zijn we in staat zijn om vier keer per jaar een weloverwogen en uitgebalanceerde collectie te kunnen presenteren.”

Het ‘we’ slaat terug op de ontwerpers van het Deense modemerk. Want volgens Mijnhart zijn het niet alleen de ontwerpen die het merk steeds succesvoller maken, maar ook de samenwerking. “De ontwerpers kijken naar de thema’s, de sfeer, textuur, stoffen en de sales-kant kijkt mee met de collectie opbouw. Hoeveel jurkjes zijn er nodig, welk prints. Niet elke ontwerper staat hier open voor maar je merkt dat mede door de input van agenten het merk goed kan groeien.”

Nieuwe stappen

Vorig jaar veranderde Just Female, dat toen tien jaar bestond, de uitstraling en het DNA van het merk. “Flinke nieuwe stappen”, aldus Mijnhart. Clean, contemporary en sophisticated zijn de nieuwe kernwaarden. Het merk werd meer high fashion. De vier collecties per jaar bestaan zowel uit easy-to-wear items en on trend designs.

Onlangs is de nieuwe collectie FW2017 gepresenteerd met als uitgangspunt: power dressing. Thema’s en texturen worden volop gemengd. “Bijvoorbeeld loos-on-loose, spelen met proporties en materialen. Mohair met leer, pailetten met denim of een jaren negentig sweat trend op een plisse rok.”

‘Gewaagd randje’

Just Female onderscheidt zich volgens Mijnhart door ‘vrouwelijk te zijn met een gewaagd randje’. “Het merk zoekt de grens op waar trends beginnen en maakt deze trends zich eigen. We zoeken eigenlijk steeds naar ‘plus-min’. Wij hebben bijvoorbeeld een prachtige easy-to-wear T-dress in de winter collectie gepresenteerd. Een clean design. Deze is gemaakt van een velours zijde mix met een gouden lurexdraad, wat op en top luxe en vrouwelijkheid reflecteert.”

Door de mix in de collectie kan Mijnhart veel winkels bedienen, zowel de concept stores als de boetieks met duurdere merken en de shop-in-shops van