TOP

De eerste drie maanden van Spruyt &Ko

In eerste instantie was Kathelijne Koster op zoek naar een pand wat verder uit de stad, qua budget. Maar toen ze een plekje in de Utrechtse Zadelstraat wist te bemachtigen, kon ze daar geen nee tegen zeggen. Ze vestigde er zich begin februari met haar winkel Spruyt &Ko.

“Ik heb niet te klagen, maar het blijft spannend zo in het begin”, vertelt Koster. Voordat ze begon, deed ze uitgebreid onderzoek naar de doelgroep voor haar kleding. “Vragenlijsten, adviezen vragen, een financieel plan opstellen, een marketingplan maken, de hele boel”, lacht ze.

Wie die doelgroep is? “De Nederlandse, werkende vrouw, tussen de 30 en 55 jaar oud, die zowel zakelijk als privé goed gekleed door het leven wil gaan.” Met een mix van Nederlandse, Scandinavische en Franse kledingstijlen probeert Koster die doelgroep aan te spreken. “In mijn winkel hangen merken als InWear, Stella Nova, Six Ames en 10 Feet.”

De prijzen liggen rond de honderd euro. “Een topje heb je vanaf €39,-, het duurste item is een suède rok van €280,-. Spijkerbroeken variëren tussen de €50,- en €80,-, pantalons kosten €100,- tot €120,-.”

Bruiloftsjurkjes

Die doelgroep weet haar langzaam maar zeker steeds beter te vinden, naast de toevallige voorbijgangers en toeristen uit buitenland en eigen land, aldus Koster. Vooral de bruiloftsjurkjes vinden gretig aftrek. “Er wordt flink getrouwd! Ik krijg ook vraag naar zomerjassen, maar die verkoop ik niet. Misschien dat ik dat volgende zomer wel ga doen, maar ik vind het toch wel tricky met die wisselende seizoenen.”

Een andere reden waarom de doelgroep Spruyt &Ko goed weet te vinden, kan te maken hebben met haar marketingcampagne. “Op Facebook probeer ik het verhaal van de winkel te vertellen, Instagram leent zich beter voor het inspireren van mensen. Deze maand begin ik ook met het versturen van een nieuwsbrief en sinds twee weken ben ik live met mijn webshop, waar de eerste orders voor binnen zijn. Erg leuk allemaal, ik leer iedere dag bij.”

Yogaworkshops

Mochten er geen mensen komen om kleding te shoppen, dan is dat geen probleem. Koster organiseert namelijk tal van andere activiteiten in de winkel. “Beneden heb ik een souterrain, dat ik aan derden verhuur als vergaderlocatie en voor vrijgezellenfeesten. Ook organiseer ik er allerlei activiteiten. Denk aan yogaworkshops of bloemschikken. Ik ben nog heel erg aan het kijken wat aanslaat bij de doelgroep, en ook wat ik zelf leuk vind. Daar krijg ik tot nu toe supergoede reacties op.”

“Vier keer per jaar houd ik een vintage pop-up weekend met echt mooie items. Klanten kunnen dan ook kleding inleveren. Dat sluit perfect aan bij mijn merkfilosofie, namelijk dat wanneer je goed zorgt voor je kleding, je er ook lang mee kunt doen. En wellicht kun je er dan een ander weer blij mee maken.”

Koffie met taart

Bovendien kunnen klanten bij de onderneemster ook terecht voor persoonlijk kleding- en stijladvies. “Dat kan spontaan, maar ook op afspraak. Als mensen langskomen, praat ik even met ze. Ik vraag wat voor type ze zijn, wat voor werk ze doen en wat ze willen uitstralen. Binnen een veilige omgeving wil ik vrouwen laten zien wat bij hun figuur goed staat en welke kleuren ze bijvoorbeeld goed kunnen hebben. Mensen vinden het heel leuk dat je tijd voor ze maakt en eerlijk bent. Ik heb daar ontzettend positieve reacties op gehad.”

Als het aan Koster ligt, blijft ze dat persoonlijke aan haar winkel houden. “Mijn wens is om over vijf jaar een vrouwen- en mannenmodezaak te hebben, waar mensen ook terecht kunnen voor een kopje koffie en een stuk taart. Dan zou mijn ondernemersplan geslaagd zijn.”