Nieuwe winkels Bershka en de Koopman, minder traffic door mondkapjesplicht en beroving winkel Philipp Plein echte liefde?
Onderzoek: minder traffic en funshoppers door mondkapjesplicht
Sinds 5 augustus 2020 geldt in delen van Rotterdam en Amsterdam een mondkapjesplicht. Uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Q&A onder ruim 5.300 consumenten zorgt dit voor minder traffic in de winkelstraten. Het verplicht dragen van mondkapjes zorgt ervoor dat 54 procent van de consumenten alleen nog voor noodzakelijke aankopen komt. 16 procent van de ondervraagden geeft aan deze winkelstraten helemaal niet meer te bezoeken. Dit betekent dat 70 procent van de consumenten minder vaak naar winkelstraten als de Lijnbaan en de Kalverstraat zal komen. Het zijn vooral consumenten van 18 tot 44 jaar die aangeven minder vaak te gaan shoppen. 43 procent geeft de voorkeur aan winkelen in een gebied zonder mondkapjesplicht.
Tweede winkel Bershka in Amsterdam
Bershka heeft een nieuwe winkel geopend in de Kalverstraat. Het pand heeft een winkeloppervlakte van 1072m2 en een totale oppervlakte van 1670m2. Het is de tweede winkel van de Spaanse keten in Amsterdam naast 16 vestigingen in de rest van Nederland. Bershka werd in 1998 opgericht en is onderdeel van het Spaanse modebedrijf Inditex.
De Koopman naar Amsterdam
De nieuwe discountformule van The Sting Companies, De Koopman, heeft een winkel geopend aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Het warenhuis strijkt neer in het voormalige H&M-pand. De winkelformule werd eind mei gelanceerd in het voormalige Hudson’s Bay-pand aan de Hoogstraat in Rotterdam en heeft inmiddels ook vestigingen in Tilburg, Breda en Amersfoort. In de eerste paar maanden wordt in De Koopman recente voorraad van huismerken van The Sting Companies als The Sting, Costes, Cotton Club en Distrikt Nørrebro verkocht tegen hoge kortingen. Daarna wordt het assortiment aangevuld met collecties van andere merken.
C&A weg uit China
C&A stopt na dertien jaar met de winkels in China. De warenhuisketen verkoopt de zeventig filialen aan de lokale private investeringsmaatschappij Zhongke Tongrong. Volgens de familie Brenninkmeijer is er lokale expertise nodig is om verdere groei te kunnen realiseren. Hoeveel er voor de overname is betaald, is niet bekend gemaakt. De warenhuisketen verkeert, net als veel andere grote moderetailers, al maanden in zwaar weer door de coronacrisis. Filialen over de grens moesten op veel plekken tijdelijk dicht en de consumentenbestedingen zijn overal flink afgenomen.
Philipp Plein: ‘beroving van mijn winkel is echte liefde van fans’
De winkel van Philipp Plein in Parijs is beroofd waarbij een groot deel van de nieuwe collectie is gestolen. Opmerkelijk genoeg ziet de Duitse designer de beroving als een compliment naar zijn merk en betitelt het als ‘real fan love’. “Ze hadden Cartier of een ander luxemerk in de straat kunnen beroven, maar ze kozen voor Philipp Plein…dat is echte liefde van fans”, aldus de designer op zijn instagram-account waar hij een filmpje van de beroving plaatste. Uiteraard geeft hij ook nog het advies om geen crimineel te worden, maar om hard te werken, ‘because it’s not worth it’.
Credit beeld: Bershka