TOP

8 nieuwe vrouwenmodemerken in Nederland [2018]

We mogen dan tussen de inkoopbeurzen in zitten, maar dat betekent niet dat er geen nieuws is. Zo werden er de afgelopen weken volop nieuwe merken geïntroduceerd in het vrouwenmodesegment. We zetten er 8 op een rij.

Voor mombosses

Purper

Purper is een nieuw kledingmerk dat speciaal is ontworpen voor de #momboss van 35 jaar en ouder. Volgens designer en oprichter Corianne Heger (zelf ‘nog maar’ 25) wordt er veel te weinig aandacht besteed aan deze powervrouwen, omdat veel merken onder invloed van influencers hun focus verleggen naar de jongere doelgroep van 18-30 jaar. Purper brengt kleding waarmee 35+ vrouwen nòg mooier worden en krachtig verschijnen nop een feestje, zakelijke meeting of gewoon op het schoolplein. Vanaf september 2018 wordt de eerste collectie van Purper uitgeleverd.

Parijse elegantie

Lauren Vidal Lauren Vidal 2

De Martens Fashion Group introduceert vanaf de wintercollectie 2018-2019 het Parijse label Lauren Vidal in Nederland. In Frankrijk is het merk al een gevestigde naam met vier winkels in Parijs. Lauren Vidal richt zich met een elegante collectie op de eigentijdse modieuze vrouw, die houdt van kwaliteit, comfort en exclusiviteit voor een betaalbare prijs.

Online only

Grateful 1 Grateful 2

Gerry Weber lanceerde op 27 maart Gr[8]ful, een nieuw online-only merk in het premiumsegment. Het merk is alleen online te koop via de eigen webshop, platforms als Amazon en About You en Duitse retailpartners als Breuninger en Engelhorn. Er zijn zeven collecties per jaar. Het bedrijf hoopt met Gr[8]ful een nieuwe doelgroep aan te spreken: zelfverzekerde, sterke vrouwen tussen 40 en 55 jaar die waarde hechten aan producten van hoge kwaliteit en die vertrouwd zijn met digitale media.

Nieuwe naam 1

Plein Publique 2 Plein Publique

Het Nederlandse lifestylelabel Breizh, bekend om de iconische Bretons gestreepte truien, heet voortaan Plein Publique. De nieuwe naam biedt meer ruimte voor uitbreiding van het Bretons georiënteerde concept. Ook bleek de naam Breizh moeilijk te onthouden, wat zijn weerslag vond in de vindbaarheid. Oprichter Nicole Hoefsmit liep op zoek naar vernieuwing steeds vaker tegen producten die niet in het conceptuele plaatje pasten, maar té leuk waren om te negeren. Zoals de paraplu met de opdruk ‘Merde il pleut’ ( verdomme, het regent). In de nabije toekomst kunnen we dus meer van dit merk verwachten dan gestreepte Bretonse truien. 

Opvallende verschijning

Sand Copenhagen 2 Sand Copenhagen

Lexson breidt het merkenportfolio voor vrouwen verder uit met het Deense premiumlabel Sand Copenhagen. De distributeur heeft plannen voor het lanceren van een Luxury Lab, waar naast Sand ook de labels Tiger Of Sweden en Bruuns Bazaar deel van uit gaan maken. Sand gooit sinds de jaren ’80 hoge ogen door Scandinavische silhouetten te combineren met Zuid-Europese charme. Het merk zoekt de ultieme balans tussen sophistication, comfort, fijne stoffen en de perfecte pasvorm. Prints en kleuren zijn kenmerkend voor de ontwerpen en het merk is daarmee een opvallende verschijning tussen de overwegend cleane damescollecties uit Scandinavië.

Premiummerken

Collectors Club Stella Forest

Agentuur en distributeur Fashion Club 70 in Antwerpen vertegenwoordigt vanaf winter 2018-2019 verschillende nieuwe (vrouwen)merken voor de Nederlandse markt waaronder schoenenmerk Ash, de modieuze prêt-à-porter van BSB, het Italiaanse tassenmerk Coccinelle, het tijdloze Collectors Club van twee Belgische zussen (foto links), het Canadese premium jassenmerk Moose Knuckles, het high end luxe merk Simonetta Traversi met veel kasjmier, zijde en leer, de bohemien chique collectie van het Franse Stella Forest (foto rechts) en jeansmerk True Religion.

Thirthysomething

Miss Chaos

Miss Chaos is ontstaan als kleine sublijn van kinderkledingmerk Chaos-and-Order, waarbij dezelfde stoffen werden gebruikt. De vrouwenmodelijn gaat vanaf de zomercollectie 2018 echter zelfstandig verder en krijgt een nieuwe look. Het nieuwe Miss Chaos is gericht op de modebewuste en zelfstandige ‘thirtysomething’ vrouw met tijdloze maar toch trendy items. De kleding is elegant, verfijnd, stijlvol en vrouwelijk. Kenmerkend zijn unieke details, vrolijke prints en prettig aanvoelende stoffen. Elastan zorgt voor optimaal draagcomfort en een prettige pasvorm. De collectie is alleen te koop via de eigen webshop.

Maatje meer

Only-M

Only-M lanceert een nieuwe sporty chic XL-lijn voor vrouwen met een maatje meer. De allseason collectie is modieus en sportief en wordt net als de reguliere collectie geproduceerd in Italië.  Het maatbereik loopt van maat 42 tot en met 56. De items zijn sportief, chic, hip en nonchalant, zonder comfort en functionaliteit uit het oog te verliezen. De kleding benadrukt het silhouet positief of camoufleert het juist desgewenst.

Nieuwe naam 2

About Jackie

Het Amsterdamse merk JackieDress gaat verder onder de nieuwe naam About Jackie. Met de nieuwe naam beperkt het label zich niet alleen meer tot jurkjes. Het voorraadlabel brengt een capsule collectie van essentials die makkelijk te combineren zijn. Met elk item is een casual, sportieve of juist elegante look te creëren. Bij de kleding worden moodcards geleverd met meerdere combinatiemogelijkheden voor elke gelegenheid (casual, sportief of elegant). About Jackie kiest daarnaast voor natuurlijke materialen en duurzame productie binnen Europa.