TOP

5x nieuw & duurzaam in vrouwenmode

Ondanks corona zijn er afgelopen maanden genoeg nieuwe initiatieven gelanceerd. Een selectie van vijf nieuwkomers die opvallend genoeg met elkaar gemeen hebben dat ze allemaal in Nederland zijn ontstaan én een duurzame insteek hebben.

Hommage aan jeans

De eerste collectie van Homage werd net voor de coronacrisis uitgebracht, namelijk voor winter 2019-2020. Het duurzame premium jeansmerk voor vrouwen werd in Amsterdam opgericht door Kim van Rossum. Het merk is een eerbetoon (‘homage’) aan denim en ontworpen voor de vrouw die op zoek is naar een tijdloze en duurzame garderobe. Het merk brengt statement-stukken die actueel en tijdloos zijn en ook heel vrouwelijk. De kleding wordt uitsluitend geproduceerd in Europa bij gecertificeerde fabrikanten. Agentschap Jos Bles is sinds kort verantwoordelijk voor de verkoop aan retailers in Nederland. Lees binnenkort meer over Homage in een uitgebreid interview op textilia.nl.

Het perfecte T-shirt

Het nieuwe duurzame vrouwenlabel Neeve brengt een collectie basic T-shirts met zeven stijlen in zeven kleuren, voor elke dag één. Neeve is een initiatief van vriendinnen Nadine Bronwasser en Heleen Spruijt uit Amsterdam, die het perfecte T-shirt niet konden vinden. “Een T-shirt van hoge kwaliteit dat zowel tijdloos, duurzaam als vrouwelijk is. En dat je op alles kan dragen, zodat je niet meer hoeft na te denken over je outfit.” De collectie is gemaakt van 100% biologische en GOTS-gecertificeerde katoen, geproduceerd in Portugal en gekleurd met biologische verf. Behalve in de eigen webshop is Neeve ook te koop bij high-end winkels als Buise en Bronwasser Woman in Amsterdam, DonnaTienda in Den Haag, Nenas in Geffen, June. in Oegstgeest, Van Dort Mode in Bilthoven en Van Tilburg in Nistelrode. Met verkoopprijzen van €65 voor een T-shirt tot €85 voor een longsleeve positioneert Neeve zich in het hogere prijssegment.

Webshop voor premium labels

De webshop Paro Store startte dit voorjaar en brengt duurzame designmerken samen. Je vindt er merken voor vrouwen én mannen die nog niet door het grote publiek ontdekt zijn, zoals Ullac OY, Mia Larsson, Aëdon, Atmos en Pat Guzik. Volgens de oprichters wordt verandering in de modebranche aangedreven door een gemeenschap van kleinere merken en onafhankelijke ontwerpers, die vaak nog moeilijk online te vinden zijn voor shoppers. Paro Store biedt een platform waar deze merken en ontwerpers samenkomen. Elk merk heeft zijn eigen ruimte op de site, maar profiteert ook van de exposure als onderdeel van een collectief. De webshop is opgericht door Ruth Sutherland en Zoe Patience, allebei expats die voor grote internationale modebedrijven in Amsterdam werkten en zich wilden concentreren op positieve verandering in de wereld. Lees binnenkort meer over dit concept in een uitgebreid interview op textilia.nl.

Pop-up boetiekjes

Ook het nieuwe Nederlandse kledingmerk RebelHeart is duurzaam, vrouwelijk en tijdloos. Eigenaren Dayna Burger (39) en Ilse de Wilde (37) zijn begin dit jaar langzaam opgestart met een lokale lancering in de eigen regio Westland. De stoffen voldoen aan het Oeko-tex certificaat en de kledingstukken worden met de hand gemaakt in Nederland. Hierdoor zijn de items gegarandeerd geproduceerd tegen eerlijke prijzen en onder eerlijke arbeidsomstandigheden. Voor de accessoires wordt samengewerkt met Return to Sender. De showroom annex winkel van RebelHeart is sinds december 2019 te vinden op een bedrijventerrein in Poeldijk, met daarin een Fashion WineBar. Er wordt regelmatig een Pop Up Fashion WineParty gehouden. Daarnaast reizen de oprichters met de Pop Up FashionBar het land door. “Door onze kleding telkens bij een ander boetiekje in een ander gedeelte van het land te showen, houden we feeling met de klantwensen en ook dat is duurzaam: alleen dat produceren waar vraag naar is.”

Slow fashion

Het nieuwe Nederlandse modelabel The Make brengt een selectie van tijdloze, leeftijdloze en seizoensloze items die clean design, verfijnde details en een perfecte pasvorm karakteriseren. The Make wordt volledig online aangeboden zodat er een sterkere prijs-kwaliteitverhouding uitkomt. De eerste editie bevat 30 essentiële kledingstukken zoals een witte blouse, een klassieke A-lijn jurk, een wollen broekpak, een basic T-shirt, een satijnen rok en een klassieke trenchcoat. Alle stijlen zijn beschikbaar in beperkte oplage met prijzen variërend van €75 – 420. Gedurende het jaar zullen nieuwe items toegevoegd worden die gecombineerd kunnen worden met de voorgaande items. Alle items worden lokaal en in eigen beheer geproduceerd in Europa. The Make gelooft daarnaast in verantwoorde voorraadvolumes om verspilling te voorkomen.