TOP

In Gold We Trust wil toe naar recycling en produceren op aanvraag

Het Nederlandse streetwearlabel In Gold We Trust gaat zich meer focussen op recyclen en produceren op aanvraag. De droom is om uiteindelijk alleen te produceren wat er daadwerkelijk besteld wordt en zo geen grote voorraden meer te hebben.

In Gold We Trust wil de komende collecties bewuster en met meer aandacht voor verantwoorde productie en distributie creëren, zo meldt het in een persbericht waarin het label de officiële opening van de winkel aankondigt en tegelijkertijd de lancering van het boek ‘Urban Kids’. Dit boek markeert voor broers en eigenaren Eric en Victor Fränzel een nieuw hoofdstuk. Eric: “Onder het motto ‘schrijf het van je af’, gebruiken we dit boek om het eerste deel uit ons leven en merk af te sluiten zodat er ruimte komt voor het volgende hoofdstuk. Een nieuwe visie vanuit het merk wat de nostalgie vasthoudt, maar toekomstgericht is.” [Artikel gaat verder onder de foto.]

Eric (l) en Victor Fränzel, oprichters van In Gold We Trust.

Selectiever

Het streetwearlabel wil focussen op het herdefiniëren van de kernwaardes van het merk. Dat houdt in dat er naast meer aandacht voor verantwoorde productie, ook selectiever wordt gedistribueerd. Zo verlaagde het merk onlangs bewust de verkooppunten van 75 naar een selectie van 45 retailers, die volgens hen het beste aansluiten bij de nieuwe filosofie en toekomstvisie.

Straat in beeld

Het boek Urban Kids verbeeldt verhaal van de opgroeiende Fränzel-broers en neemt de lezer mee langs de scouting, honkbalvelden en skateparken van Hilversum en Huizen waar de broers hun jeugd doorbrachten. Het laat zien welke gebeurtenissen en keuzes hebben geleid tot het succesvolle merk. Het verhaal wordt gevisualiseerd in de zwart-wit fotografie van fotograaf Ali Mousavi, die de straat in beeld heeft gebracht door jongens uit de buurt te fotograferen, de jeugdspelers van lokale sportclubs en skaters op pleintjes die de kleding dragen. Deze plekken en bijbehorende subculturen zijn tot op de dag van vandaag de inspiratiebronnen voor de kledingontwerpen en worden door middel van dit boek geëerd. Het boek verschijnt in een gelimiteerde oplage en kost €99. Het wordt komende donderdag 3 september gelanceerd tijdens de feestelijke, officiële opening van de eerste winkel. [Artikel gaat verder onder de foto’s]

Stilletjes open

Die nieuwe winkel is gevestigd in de Kinkerstraat in Amsterdam en ging op 1 juli 2020 al stilletjes open. Het merk noemt het zelf een ‘hang-out’, omdat er zich naast de kledingcollectie ook een mini-gym in de tuin bevindt. De winkel zelf is ontworpen om te experimenteren in verkoopmodules, zoals er ook wordt geëxperimenteerd in stijl, materiaal en fitting van de kleding. Zo is er naast de reguliere verkoop, ruimte voor exposities en exclusieve releases, waarvan de eerste al gepland staat. De graffitikunst is gemaakt door de Amsterdamse tattooartist Ben de Boef, met wie In Gold We Trust ook een limited edition hoodie heeft uitgebracht. [Artikel gaat verder onder de foto.]

Capsule

In Gold We Trust is ontstaan uit Franzel Amsterdam, het kledingmerk dat Eric eerder startte en waarmee hij verschillende seizoenen bij Amsterdam Fashion Week shows te zien was. In Gold We Trust komt voort uit de capsule collectie die hij op een van die shows presenteerde. De hoodies, sweaters en shirts uit die collectie waren snel uitverkocht, wat voor de broers Franzel de aanzet was om in het merk te investeren.

Zwart-wit foto’s: Ali Mousavi

Kleurenfoto: Screenshot promo In Gold We Trust – Instagram