TOP

Online shopping blijft toenemen, Gap sluit 200 winkels en Dutch Sustainable Fashion Week focust op winkelstraat

Nederlandse consumenten hebben tijdens de intelligente lockdown nieuwe webwinkels ontdekt waar ze van plan zijn te blijven kopen. De Dutch Sustainable Fashion Week gaat dit jaar gewoon door, maar zonder modeshows. En de Amerikaanse retailer Gap Inc sluit dit jaar meer dan 200 winkels door corona. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 1 september 2020.

Uniqlo opent op 1 oktober in Den Haag

De nieuwe winkel van de Japanse kledingretailer Uniqlo in Den Haag opent op 1 oktober 2020 de deuren. De winkel is gevestigd op de Grote Markstraat 30 in het centrum van de stad. Het is de tweede winkel van de retailer in Nederland. Twee jaar geleden opende Uniqlo de eerste Nederlandse winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. Voor de opening gaat de retailer verschillende lokale samenwerkingen aan. Zo is er in samenwerking met The Hague Fashion Week een limited edition Uniqlo eco tote bag ontwikkeld met een ontwerp door lokale illustrator Wies van der Wal. Daarnaast hebben studenten van het ROC Mondriaan gewerkt aan een upcycling project, waarmee zij nieuwe ontwerpen hebben gemaakt van Uniqlo restmateriaal en items van het Uniqlo Recycling Program. Beide projecten zullen worden onthuld bij de Uniqlo winkel tijdens The Hague Fashion Week op vrijdag 25 september. Een week later, op donderdag, 1 oktober, is de officiële opening van de winkel.

Online shopping blijft toenemen door corona

Nederlandse consumenten zijn tijdens de intelligente lockdown meer online gaan kopen, blijkt uit onderzoek van technologiebedrijf Criterio. Niet alleen (her)ontdekte 44% van de Nederlanders online retail tijdens deze periode: 40% deed aankopen bij voor hen nieuwe webwinkels. Onder jongere generaties was dit percentage zelfs een stuk hoger: 57% van Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015) ontdekte nieuwe online winkels, vergeleken met slechts 21% van de stille generatie (1928-1945) en de babyboomers (1945-1955). Zeventig procent van de nieuwe online klanten is van plan ook in de toekomst bij deze webwinkels te blijven kopen. De meest trouwe nieuwe klanten zijn Generatie X (1965-1980) en de Millennials (1981-1996), met respectievelijk 78% en 77%. Verder kocht 39% van de respondenten online bij de voor hen vertrouwde (fysieke) winkels. Bijna de helft (48%) had overigens wel heimwee naar de fysieke winkel. En nu zij het ‘normale’ leven weer langzaam oppakken, gaat 47% weer zonder angst naar het winkelcentrum. Criteo ondervroeg 13.532 respondenten in 12 landen die zich tussen 13 mei en 29 mei 2020 in een (gedeeltelijke) lockdown bevonden. De omvang van de Nederlandse populatie bedraagt 1.051.

Dutch Sustainable Fashion Week focust op winkelstraten

De Dutch Sustainable Fashion Week gaat dit jaar gewoon door, maar door de coronamaatregelen wel iets anders opgezet. Dit jaar zijn er geen modeshows, maar ligt de focus op de winkelstraten. De duurzame modeweek staat gepland van 24 tot en met 30 september 2020. Retailers kunnen een Duurzaam Winkelpakket aanvragen, met promotiematerialen om het onderwerp onder de aandacht te brengen van hun klanten. Met posters, een vloersticker en toonbankkaartjes, maar ook hangtags voor aan de duurzame items in de collectie en kleurplaten voor een kleurwedstijd voor de kinderen. Ook interessant is de routekaart, waarmee de retailer zelf een duurzame shoproute langs winkels in de buurt kan maken. Verder zit in het pakket een informatiekit vol inspiratie, ideeën en achtergrondinformatie over duurzaamheid en een lijst met duurzame inkooptips. De kit is gratis, wel wordt 19 euro voor de verzendkosten in rekening gebracht. Ondernemers kunnen daarnaast hun eigen duurzame events en initiatieven aanmelden voor vermelding op de website. Binnenkort wordt het volledige programma van de Dutch Sustainable Fashion Week bekend gemaakt.

Gap sluit 200 winkels

De Amerikaanse retailer Gap Inc sluit dit jaar meer dan 225 winkels van de formules Gap en Banana Republic, meldt CNN. Dat zijn er bijna drie keer meer dan in maart werd aangekondigd: toen had de retailer het nog over 90 winkels. De gedwongen sluiting van de winkels door corona tijdens de lockdown in veel landen hebben geleid tot het besluit. Het bedrijf waarschuwt bovendien dat er volgend jaar meer sluitingen zullen volgen. Het merendeel van de sluitingen zal plaatsvinden in winkelcentra. De exacte locaties en een uitsplitsing naar de twee formules worden in oktober bekend gemaakt. In de afgelopen twee jaar zijn er al zo’n 200 winkels door het concern gesloten. Momenteel zijn er 1.643 winkels. In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet van het bedrijf met 18 procent. Overigens was er wel sprake van een stijging van 95% in online verkopen. Gap heeft in het tweede kwartaal voor maar liefst 130 miljoen dollar aan mondkapjes verkocht.

H&M lanceert lijn met Highsnobiety

H&M introduceert in samenwerking met streetwearblog Highsnobiety een mannenlijn onder de naam Blank Staples. De collectie bestaat uit hoodies, sweatshirts, sweatpants en T-shirts. De eerste collectie is vanaf 3 september te koop op hm.com en in ongeveer 150 H&M-winkels wereldwijd. De streetwearcollectie is basic, maar met een doordachte ontwerpesthetiek voor het juiste silhouet. Het kleurenpalet van deze eerste collectie bestaat uit tabak, gebroken wit, bruin en zwart. In de toekomst moeten er meer samenwerkingen met andere creatieven volgen voor de Blank Staples-lijn, voor limited edition-drops.

Hoofdfoto: H&M