TOP

Zeeman en Coz houden Amsterdam Fashion Week voor de gek

Niemand wist er van. Textielsuper Zeeman verraste zowel het publiek als de organisatie van AIFW door zaterdag onder de naam Frank een collectie te showen. Textilia interviewt het creatieve brein achter de stunt, Micha Schipper.

“Het was een stunt waar niemand iets vanaf wist”, vertelt Micha Schipper van marketingbureau Coz enthousiast. “Het idee ontstond een half jaar geleden toen ik iets wilde organiseren waarbij ik de perceptie van mensen kon beïnvloeden. Dat had ik bij mijn vorige werkgever Repeat al meerdere malen met verpakkingen en presentaties gedaan. Zeeman en de Amsterdam International Fashion Week waren daarvoor perfect geschikt.” Een goede voorbereiding en strikte geheimhouding waren voor de uitwerking belangrijk. “Daarom belde ik rechtstreeks naar de directeur van Zeeman. Ik vroeg hem tien minuten van zijn tijd. Toen hij het hoorde, reageerde hij meteen: ‘Laten we idioot doen!’.

Regie in eigen handen
“We benaderden ontwerper Frank Kungl met wie ik bij Repeat samenwerkten. Hij ontwierp een aantal artikelen die we samen met de Zeeman-items showden. Het idee was om te laten zien dat er goed uitzien niet duur hoeft te zijn.” Toen de show naderde waren er een aantal lastige obstakels waardoor de partijen alsnog door de mand hadden kunnen vallen. “We moesten de regie in eigen handen zien te krijgen omdat we aan het einde van de show de Zeeman-uiting op de schermen wilden laten zien. We gaven bij de organisatie aan dat we de knoppen moesten bedienen vanwege een nieuw concept dat we gingen presenteerden. Daarbij moesten we op de schermen tweets en de webshop laten zien. Het was geen probleem.”

Verbazing
De stunt was een groot succes. Zeeman en Schipper lieten de zaal vol verbazing achter. Schipper: “In eerste instantie reageerde de organisatie van de AIFW pissed, maar dat veranderde al snel toen ze alle positieve berichten hoorden. Ze hadden het niet door kunnen hebben, alles was strikt geheim en strak georganiseerd.” Schipper zelf plukt meteen al de vruchten van de stunt. “Ik heb de laatste dagen al veel telefoontjes en mails gehad van mensen die willen samenwerken, die iets leuks met ons willen bedenken. Tot nu toe overigens nog geen modebedrijven.”

Een aantal collectie-items van Frank zijn te verkrijgen via Frankfashion.nl.