TOP

Historisch mode-akkoord bij klimaattop, Zeeman betaalt leefbaar loon en Balenciaga stopt met Twitter

Modebedrijven als H&M, Inditex, Stella McCartney zorgen voor een belangrijke duurzame doorbraak. Zeeman en Prénatal betalen vanaf nu leefbaar loon in India. En waarom twittert Balenciaga niet meer? Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 14 november.

Foto: Zeeman

Modebedrijven tekenen akkoord tijdens klimaattop

Invloedrijke (mode)bedrijven als H&M, Inditex, Stella McCartney en Kering (onder andere Gucci en Balenciaga) hebben tijdens de klimaattop COP27 in Sharm El Sheikh een gezamenlijk akkoord ondertekend om vitale bossen en ecosystemen te beschermen tijdens productieprocessen. Met dit initiatief willen de concerns ruim een half miljoen ton duurzame, koolstofarme alternatieve vezels met een lage voetafdruk aanschaffen voor modetextiel en papieren verpakkingen. Dit meldt initiatiefnemer Canopy, een duurzame non-profit organisatie.

Jaarlijks worden 3,2 miljard bomen gekapt voor de productie van kleding en verpakkingen. Alternatieven voor hout, zoals agrarisch afval en gerecycled textiel zijn al beschikbaar onder de noemer ‘Next generation Solutions’. Wanneer tussen nu en 2030 wordt overgestapt op dit materiaal, kan dit 1Gt aan CO2-emissies voorkomen. Canopy-directeur Nicole Rycroft noemt de samenwerking met vooruitstrevende partners een ‘historische stap’ en een ‘belangrijke doorbraak voor deze game-changing technologie’. 

Madelene Ericsson, environmental sustainability business expert voor de H&M Groep voegt toe: “We zijn toegewijd om een circulaire onderneming te worden en daarbij is het gebruik van meer duurzame, alternatieve materialen cruciaal. Canopy heeft leiderschap getoon door de modebranche en de regenererende cellulose-industrie bij elkaar te brengen en zo de afhankelijkheid van bossen te reduceren.”

Zeeman en Prénatal betalen leefbaar loon in India

Zeeman en Prénatal zijn gezamenlijk gestart met het betalen van leefbaar loon in een gedeelde fabriek in India. Dit laten de retailers weten in een persbericht. De bedrijven keren maandelijks een bijdrage uit aan alle medewerkers. Maandag 7 november is de eerste betaling gedaan. Uit onderzoek is gebleken dat het minimumloon in India niet voldoende is om een gezin van te onderhouden. De bijdrages zijn opgebouwd uit het verschil tussen het minimum- en het leefbaar loon en worden gecompenseerd voor het productie-aandeel van 90 procent wat beide retailers samen hebben. De overige tien procent is in handen van twee buitenlandse retailers. De lokale NGO Fair Wear ziet erop toe dat het bedrag daadwerkelijk bij de medewerkers terechtkomt. 

Zeeman en Prénatal werken voor het initiatief samen met onder meer Fair Wear Foundation, IDH Trade, Schone Kleren Campagne en Wageindicator. “De komende periode willen we de impact van deze toelage volgen en evalueren. De lessen die we hieruit leren gebruiken we om onze aanpak verder te verbeteren en toe te passen bij andere fabrieken in de nabije toekomst”, laat Arnoud van Vliet, MVO-manager bij Zeeman weten. “De complexiteit van dit thema vraagt om een structurele aanpak die we de komende tijd verder vorm gaan geven.”

Zeeman wil in 2024 een leefbaar loon mogelijk maken voor het aandeel in productie bij drie leveranciers in elk productieland, Pakistan, China, Bangladesh, India en Turkije.  

Balenciaga stopt met Twitter

Balenciaga heeft diens Twitter-account verwijderd, merkt Business of Fashion op. Het luxemerk is het eerste toonaangevende modemerk dat stopt met Twitter, nadat Elon Musk het sociale medium eind oktober overnam. Balenciaga – dat zo’n 950.000 volgers had – heeft geen reden opgegeven voor het stopzetten van het account, maar de toekomstvisie van de nieuwe eigenaar baart gebruikers steeds vaker zorgen na een aantal wijzigingen. Eerder namen bedrijven als Dyson en General Motors al de beslissing om te stoppen met reclamecampagnes op het platform. Ook het bekende model Gigi Hadid twittert sinds kort niet meer. 

Sandro en Maje openen winkel in Batavia Stad

De Franse modemerken Sandro en Maje hebben een winkel geopend in Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad. Maje opende vrijdag 11 november de deuren, Sandro maandag 14 november. “We zijn echt aan het bouwen aan een premium shopbeleving en ik ben blij dat dit met de komst van deze twee merken nog meer vorm krijgt. Sandro en Maje zijn bijzondere merken die dat unieke, Franse gevoel uitstralen in hun collecties”, aldus Scott Otte, marketingdirecteur bij Batavia Stad in een persbericht. 

Het afgelopen jaar heeft het outletcentrum diverse bekende (premium)labels toegevoegd, waaronder Reiss, Black Bananas, American Vintage, My Jewellery, Anna & Nina (pop-up) en The Next Closet (pop-up). 

Butcher of Blue en LRSF maken samen wieler- en vrijetijdscollectie

Denimlabel Butcher of Blue en LSRF, de wielerkledinglijn van Live Slow Ride Fast, hebben de krachten gebundeld. De twee merken vonden elkaar in hun passie voor het wielrennen, laten ze weten in een statement, en zo werd het idee voor een ‘ultieme wieleroutfit’ voor op en naast de fiets geboren. Het resultaat is een uitgebreide wielerkit en een casual lijn voor na het fietsen. De gelimiteerde collectie is geïnspireerd door de Noord-Hollandse kustlijn – vertaald naar staalblauw en zandtonen. De casual items zijn voorzien van wielerzakjes op de achterpanden van de bovenkleding, die via een rits aan de zijkant benaderd kunnen worden.