TOP

Winterpreview 2012: een voorbeeldfunctie

Het startsein voor het nieuwe inkoopseizoen van de herfst- en wintercollecties 2012/2013 werd maandag 9 januari gegeven tijdens de Preview in Brandboxx Leusden. Groots én druk bezocht, dat was deze Preview-editie. Sportcult sprak met Rob Doodeman, voorzitter van de exposantenraad van Brandboxx Leusden, die deze dag samen met de exposanten, exposantenraad en het Brandboxx managementteam organiseert.

Sportcult: Gefeliciteertd, deze Winterpreview lijkt drukker bezocht dan de vorige Preview.

Rob Doodeman: “Vanmorgen waren er veel bezoekers en dat is een goed teken. Dit hebben we denk ik ook te danken aan het feit dat Euretco en Garant vandaag hun beursdagen houden. Hierdoor heb ik al veel detaillisten gespot (zoals Daka, Wim Jaquet, Twinsport, Jan Bralten, De Skihut, Telstar, Van den Bergh, Intersport Roermond en Van Duinkerken, red.) en gesproken.”

SC: Waarom is deze Preview succesvoller?

RD: “Ik denk dat vandaag wel een grotere impact heeft dan voorgaande Previews. De nieuwe entree telt natuurlijk mee, maar het zijn ook spannende tijden. Het is belangrijk dat er meer gaat gebeuren in de winkels. Wij proberen sportondernemers met deze Winterpreview en het thema ‘Edition XXL – for a perfect fit’ duidelijk te maken dat ze voor roering moeten zorgen in hun sportzaken.”

SC: Is dit dan zo belangrijk?

RD: “De tijden dat ondernemers achterover kunnen leunen zijn voorbij. Detaillisten moeten hiervan doordrongen zijn en niet meer, met name in de sportbranche, zo vrijblijvend ondernemen. Er zijn niet veel sportzaken waar ze echt met hun vak bezig zijn.”

 

SC: Wat moet er in jouw ogen veranderen?

RD: “Hoe please je de klant op en top. Dat is wat er bij elke detaillist voorop moet staan en wat wij proberen over te brengen met behulp van deze Winterpreview. Bezoekers krijgen naast twee modeshows ook nog een XXL modeshow en een walking dinner geserveerd. En we hebben Gert Jakobs binnengehaald om bezoekers te inspireren met een speech over zijn carrière als wielrenner en de legendarische tijd op de Alpe d’Huez.”

SC: Dus de 3 modeshows, lekker eten, goede koffie, en Gert Jacobcs zijn ‘Hoe-please-je-de-klant op-en-top’-voorbeelden van jullie exposanten richting inkopers?

RD: “Inderdaad. Deze hele dag is een verlengstuk voor ons om aan de bezoekers te laten zien hoe ze sfeer kunnen creëren en hoe sfeer van invloed is op koopgedrag. Uiteindelijk is het aan elke exposant om in hun showroom de detaillist te overtuigen van het feit dat het belangrijk is dat ze weten wat voor een soort product ze verkopen, maar ook hoe ze dit met hulp van passie en service moeten neerzetten/vertalen in hun winkel.”