TOP

Winkelreportage Differenza in Haarlem: ‘We blijven laagdrempelig’

Margot van Oort en Raf Rambonnet van Differenza willen dat iedere vrouw iets van haar wens in hun vrouwenmodezaak kan vinden. Ook zonder webshop.

Foto’s: Cintha Rood

Van veraf glimmen de letters op de pui van de Haarlemse vrouwenmodewinkel Differenza de bezoekers tegemoet. Dat de winkel eruit zou springen, was precies wat Margot van Oort en Raf Rambonnet, eigenaren van Differenza en ook privé een stel, voor ogen hadden toen de letters eind mei van dit jaar op de pui van hun nieuwe winkel verschenen. De winkel, pal naast hun oude winkelpand gelegen, werd afgelopen maart opgeleverd en opende half april de deuren. Raf Rambonnet: “Onze eerste winkel opende ik in 1999 in Hilversum, in 2001 vond ik hier in de Zijlstraat een geschikte locatie voor een tweede winkel. Een schitterende winkel, vonden we altijd, maar nu we naar het buurpand zijn verhuisd, vinden we het ineens een klein winkeltje geworden.”

De twee buurpanden zijn inderdaad een wereld van verschil. Het oude pand – waar nu nog de outlet van Differenza zit, tot in september het contract afloopt – is een stuk kleiner en donkerder dan de nieuwe winkel. De opening naar een aanzienlijk groter en duurder pand, midden in de lockdown, leek voor de buitenwereld een spannende stap. Zo kijkt het duo er niet naar. Van Oort: “We wilden al jaren uitbreiden én we hadden reserves opgebouwd.” Het stel had zo’n beetje elk pand in het Haarlemse centrum bekeken, tot het pand naast ze in september 2020 leeg kwam te staan. Rambonnet: “Dit klopte helemaal: de pui was nieuw en we wisten dat het er ook vanbinnen goed uitzag.” Samen met twee vrienden zette Rambonnet z’n schouders onder de verbouwing, die in vijf weken werd afgerond. Twee vloerlagen werden verwijderd, de houten planken eronder werden geschuurd, geschilderd en gelakt. Van de vloerdelen zijn een grote middentafel, toonbank, bar en wandbekleding gemaakt. Het compleet verbouwde pand oogt nu ruim, strak en minimalistisch.

Jonger publiek

Met de metamorfose van Differenza hopen Van Oort en Rambonnet een groter – oftewel breder en vooral jonger – publiek te trekken. Van Oort: “Maar we moeten het ook hebben van toeristen die vakantie in eigen land vieren; die maken zo’n 20 procent van de omzet uit.” Een andere manier om die jongere vrouw over de drempel te krijgen, is met een vernieuwd merkenpakket. “We kijken altijd uit naar nieuwe merken, maar zijn ook heel selectief.” Over het eisenpakket is het stel duidelijk. Van Oort: “Bij nieuwe merken kijken we of er geen overlap is met het bestaande aanbod; het merk moet echt een aanvulling zijn. Dat houdt ook in: passend binnen het huidige prijsniveau en bij het merkenpakket dat we al hebben. We kijken natuurlijk ook naar zaken als de betalingsvoorwaarden, marge en of het commercieel is en het ‘hanger-appeal’ heeft. Een merk moet origineel zijn en het liefst nog geen verkooppunten in Haarlem en Hilversum hebben. En: is het een prettig bedrijf om mee samen te werken in de zin van meedenken, omruilen en nabestellingen?” Recent toegevoegde merken die in dat lijstje passen, zijn onder andere Spooq en Josh V. “Met zulke labels gaan we van midden naar middenhoog segment”, legt Rambonnet uit. Dat alles zonder een hoge drempel voor (bestaande) klanten op te werpen. Van Oort: “Meer dan 150 tot 200 euro zullen klanten nooit kwijt zijn voor een item. Zo blijven we toch laagdrempelig.”

Grotere doelgroep

Differenza heeft geen webshop en wie ze online opzoekt, komt op de Facebookpagina terecht. Facebook en Instagram maakten vooral van december 2020 tot en met februari van dit jaar het verschil, toen de verkoop in de stenen winkel stilviel. “Toen de lockdown werd afgekondigd, heb ik meteen alles afgeprijsd, om zo veel mogelijk te kunnen verkopen”, vertelt Van Oort. “Ik reed met pastassen naar vaste klanten: dat was heel leuk en het verkocht wel een beetje. Maar boven alles wil je gewoon van je collectie af. Social media heeft ons er echt doorheen getrokken.” Doordat social media zo goed werkte, zijn er vooralsnog geen concrete plannen voor een webshop. “Dat kost ons te veel tijd en energie, we vragen ons af of we dat wel willen”, aldus Rambonnet. Sinds kort is Differenza wel aanwezig op het online platform haarlemsewinkels.nl, met name om toch online aanwezig en vindbaar te zijn. De website is en samenwerkingsverband van alleen lokale ondernemers. Van Oort: “We hebben het wel met grote online platforms zoals Miinto geprobeerd, maar dat gaf alleen maar zorgen en het kostte veel geld. Bijvoorbeeld doordat we destijds nog geen geautomatiseerd kassasysteem hadden en de voorraad met de hand bijhielden. Daardoor verkochten we heel soms items op Miinto die we niet meer op voorraad hadden. Gebeurde dat te vaak, dan kreeg je een boete. Ik weet nog goed: dan zaten we met vrienden op het strand en kwam er een bestelling binnen. Dan schoten we meteen in de stress. Deze site is kleinschaliger en voelt persoonlijker aan omdat het allemaal lokale ondernemers zijn. Maar vooral staan we erop voor onze naamsbekendheid.” De focus van het duo is voor nu voornamelijk op de nieuwe zaak gericht. Rambonnet: “En zo veel mogelijk verschillende vrouwen aantrekken, die allemaal kunnen vinden wat ze nodig hebben.”

Differenza, Zijlstraat 96-A in Haarlem. Merken: o.a. Circle of Trust, G-Star, Geisha, Maison Scotch, Nukus en Penn&Ink.

Dit interview is gepubliceerd in Textilia 6, die is verschenen op 6 juli 2021.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.