TOP

Luxemode-industrie zorgt voor meer transparantie via de blockchain

De luxemode-industrie heeft geen al te beste reputatie. Vooral op het gebied van duurzaamheid scoort het namelijk heel slecht. Het is meteen ook de reden waarom steeds meer luxemodemerken zich verdiepen in de cryptowereld. Niet omwille van de betalingen met bitcoin, dat overigens zelf geen al te beste reputatie heeft op het vlak van duurzaamheid, maar wel omwille van de achterliggende technologie: de blockchain. Deze blockchain kan namelijk de transparantie vergroten en helpt greenwashing tegen te gaan. Hierdoor kunnen consumenten zeker zijn over de duurzaamheid van de producten die ze kopen. Luxemodegroep LVMH is een pionier op dit gebied, maar stelt de technologie ook open voor concurrenten.

Wat is de blockchain?

Wanneer we het hebben over de blockchain, denkt men al snel aan cryptocurrency kopen en cryptomunten als de bitcoin. Het klopt natuurlijk dat dergelijke cryptomunten een blockchain gebruiken, maar zo’n blockchain heeft wel wat meer toepassingen.

Bij een blockchain wordt data door middel van een keten van blokken opgeslagen. Deze keten kan nadien niet meer worden gewijzigd en nieuwe blokken kunnen enkel achteraan de keten worden toegevoegd. Kenmerkend daarbij is een volledige transparantie. Dit is ook het geval bij Bitcoin, waarbij het grootboek met alle transacties voor iedereen toegankelijk is. De blokdata bevat dan informatie over de cryptogeldoverschrijvingen, maar het kan ook om volledig andere data gaan.

Blockchain zorgt voor extra transparantie

Een voorbeeld van hoe de mode-industrie de blockchain kan gebruiken, vinden we bij luxemodegroep LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy). In samenwerking met onder meer Microsoft en het Amerikaanse blockchain-softwaretechnologiebedrijf ConsenSys ontwikkelden ze het platform AURA. Met dit platform kunnen consumenten de exacte herkomst van hun luxegoederen nagaan. Het platform draait volledig op de blockchain en elke stap in het productieproces wordt als data in de keten opgeslagen. Er achteraf aan morrelen is niet mogelijk en dus is de informatie 100% betrouwbaar.

Het AURA-platform helpt greenwashing in de mode-industrie tegen te gaan en dat is niet onbelangrijk, want de sector van luxekleding wordt nog steeds als een van de vervuilendste ter wereld beschouwd. Dit terwijl consumenten steeds veeleisender worden op het gebied van duurzaamheid. Het AURA-platform moet helpen om het vertrouwen te herstellen. Tegelijkertijd heeft de blockchain nog een ander belangrijk nut: nepproducten hebben geen blokken op de blockchain en zijn eenvoudig te ontmaskeren.

Het platform van LVMH zal niet alleen worden gebruikt voor de Louis Vuitton- en de Parfums Christian Dior-producten van de modegroep. Het gaat namelijk om een consortiummodel waar elk luxemerk volwaardig lid van kan worden. Het is een van de weinige voorbeelden van samenwerking in een ongelofelijk competitieve markt. Dit is te kaderen in de gezamenlijke duurzaamheidsambities die ze eerder uitspraken.

Over het AURA-platform

Het AURA-platform is gebouwd met Quorum, een blockchain die oorspronkelijk werd ontworpen door J.P. Morgan, en is gebaseerd op Ethereum. Ethereum is een opensourceplatform waarmee eenvoudig contractprogramma’s kunnen worden gemaakt. Op basis van een instructie worden alle handelingen vervolgens automatisch en transparant uitgevoerd, waardoor knoeien opnieuw onmogelijk is. Kortom: lastige duurzaamheidsverslagen die moeilijk te controleren zijn, worden vervangen door een opperste vorm van transparantie. En dat is voor iedereen een goede zaak.