TOP

Studio Anneloes bestaat 15 jaar. ‘We kunnen nog veel nieuwe consumenten bereiken’

Studio Anneloes viert dit jaar het vijftienjarig jubileum. Maar oprichter Anneloes van der Heijden kijkt liever vooruit in plaats van terug. “We willen onszelf altijd blijven verbeteren.”

Hoofdfoto: Studio Anneloes / Anneloes van der Heijden

Hoe is het om een jubileum te vieren in coronatijd?

Anneloes van der Heijden, oprichter en creatief directeur van Studio Anneloes: “We wilden het sowieso klein houden en niet met een groot event vieren. We hebben er online aandacht aan besteed en een jubileumcollectie gemaakt. Daarmee hebben we de verkoop een push proberen te geven en dat is gelukt, want de collectie is goed verkocht. De winkels waren toen net weer open na de lockdown. Een deel van de opbrengst ging naar Orange Babies, die we uiteindelijk een cheque van 10.000 euro hebben overhandigd.”

Hoe zijn jullie de lockdown doorgekomen?

“Door corona heeft de online verkoop een enorme boost gekregen, zowel in onze eigen webshop als in die van onze klanten. Vrouwen die voorheen niet online kochten, kwamen nu naar de webshop. Bij Studio Anneloes hebben we de retailer zo goed mogelijk proberen te ondersteunen met goede content voor online. We hebben daarnaast online workshops gegeven in samenwerking met experts, bijvoorbeeld op het gebied van automatiseren, visual merchandising en social media. Ik denk dat de situatie retailers inzicht heeft gegeven in wie de juiste partners zijn. Wie heeft goed meegedacht? Zeker voor komende inkoopronde gaan er bewuste keuzes gemaakt worden in het merkenpakket.”

Hoe was de doorverkoop?

“Eigenlijk zijn onze collecties al die tijd goed verkocht. De travel-kwaliteit waar we bekend om staan sluit natuurlijk goed aan op het vele thuis zijn en de behoefte aan comfort. Daarnaast zijn we een korte termijnmerk en hebben we kunnen inspelen op wat er in de wereld gaande was. We hebben de collectie meer casual ingestoken. We zijn met joggingpakken gekomen, hebben ons breipakket uitgebreid en hebben de fotografie aangepast. Als je een collectie hebt die een jaar van tevoren bedacht hebt is dat allemaal niet mogelijk. We hebben ook het geluk gehad dat onze leveranciers gewoon door konden blijven produceren en niet plat hebben gelegen door corona.”

Ben je niet bang dat die consument nu online blijft kopen?

“Ik denk dat het en-en is. Offline verkoop is nog steeds mega belangrijk. We hebben begin dit jaar een consumentenonderzoek gedaan waar dat ook uit blijkt. Het zijn twee heel verschillende aankoopmomenten en het een bijt het ander niet. Het maakt daarbij niet uit of die vrouw 25 of 50 is. De stenen winkel is belangrijk voor als ze advies, inspiratie, beleving en sociaal contact wil. Maar als ze gemak en efficiency wil, gaat ze voor online. De webshop werkt daarnaast ook als etalage. Wij roepen onze retailers op om echt online of in elk geval op social media aanwezig te zijn. Niet eens persé voor verkoop, maar vooral voor inspiratie en oriëntatie.”

Wat kwam er nog meer uit dat onderzoek?

“Dat we een heel trouwe en loyale doelgroep hebben. En dat we nog veel nieuwe consumenten kunnen bereiken. Bij veel niet-kopende klanten is bijvoorbeeld nog niet bekend dat wij zo op duurzaamheid zitten, dus daar kunnen we veel meer over communiceren. Ook over onze travel-kwaliteit is nog veel te vertellen. We deden tot nu toe ook weinig aan marketing, we hebben onlangs een marketingmanager aangenomen.”

Jullie hebben het lange tijd met een klein team gedaan…

“Dat was een bewuste keus, maar omdat we zo groeiden zijn we steeds meer gaan uitbreiden. We hebben sinds vijf jaar iemand die verantwoordelijk is voor productie, inkoop, logistiek en IT. En vorig jaar hebben we Johan Westerbeek als algemeen directeur aangenomen. Hij richt zich op de commerciële en financiële kant en de strategie voor de komende jaren. Ik kan me nu weer helemaal focussen op de creatieve kant en Jan-Willem (haar man en zakenpartner, red) houdt zich bezig met projecten zoals duurzaamheid, de bouw van ons nieuwe pand in Amsterdam Osdorp en straks in 2022 de verhuizing. In het nieuwe pand kunnen we retailers meenemen in onze ambities en in de showrooms de shopbeleving laten zien.”

Zijn er plannen voor eigen winkels?

“Nee. We hebben wel studio’s ontwikkeld, een soort shopconcepten voor een ‘dedicated space’ bij retailers. Die gaan we plaatsen bij onder andere De Bijenkorf. Sinds januari zijn we daar online te koop en vanaf september beginnen we met vier studio’s in de fysieke winkels en vanaf februari in alle winkels. Ze hebben ons zelf benaderd omdat er in hun webshop veel gezocht werd op Studio Anneloes. Voor ons is het een mogelijkheid om klanten in een hoger segment te bereiken met het merk.”

Trekt het buitenland al?

“Op de korte termijn niet. Er is nog zoveel te winnen in Nederland. Ook omdat online zo’n vlucht heeft genomen. Op onze website kun je onze verkooppunten opzoeken, maar binnenkort is ook te zien waar onze voorraad zich bevindt. De consument kan er dan voor kiezen om een bepaald product bij onze retailers te kopen, online of fysiek. Daarom willen we heel graag dat onze retailers zich gaan automatiseren en hun data met ons delen. Zodat de consument de hele voorraad inzichtelijk heeft. Veel retailers zijn nog niet geautomatiseerd, we proberen onze klanten te stimuleren daarmee te beginnen. Want dat is wel de toekomst.”

Wat is de ambitie voor de komende jaren?

“Om met de retailers dat omnichannel verhaal te finetunen. En om Studio Anneloes verder op de kaart te zetten. We willen onszelf altijd blijven verbeteren. We zijn in alle lagen van het bedrijf bezig de kwaliteit te finetunen. We hebben nu 300 verkooppunten in Nederland. We hebben een locatiestrategie laten uitvoeren en daaruit is gebleken dat er nog veel ruimte is om onze doelgroep te bereiken. Maar we denken niet in aantallen. Dan wordt het weer een kwantitatief ding en we willen juist kwalitatief bezig zijn en de diepte in.”