TOP

Webshops geen last van crisis

Kredietcrisis of niet: de totale omzet van webshops is in 2008 gestegen met maar liefst 24% naar bijna €5 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

Er zit nog volop groei in webshops, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. Er werd in 2008 €4,85 miljard uitgegeven in internetwinkels. Deze omzetgroei van 24% staat in schril contrast met de groei van 2,5% in de detailhandel in datzelfde jaar. De groei over 2008 wordt vooral veroorzaakt door de enorme groei in de non-food segmenten met maar liefst 35%. Webshoppers kochten vaker en gaven meer uit. Gemiddeld werden er per jaar 5,3 bestellingen per persoon gedaan, een groei van 17%. Dit zorgde automatisch ook voor een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per online consument met 16% naar € 618. Het meeste geld wordt online besteed aan reizen, consumentenelektronica en hardware. Kleding staat op de vijfde plaats, met €353 miljoen. In 2008 kwamen er zo’n 1 miljoen extra webshoppers bij. En er is volgens de onderzoekers nog een potentieel van 2,5 miljoen internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan. Voor 2009 verwacht Blauw Research dat de online consumentenbestedingen uitkomen op ongeveer €6 miljard.