TOP

Webshopfoto’s Zalando gemaakt met Nederlandse innovatie * [interview]

Nog geen vier jaar bezig, heeft het Nederlandse bedrijf StyleShoots de wereld van de webshopfotografie veroverd. Zalando, Tommy Hilfiger en G-Star zijn klanten. “Inmiddels zitten we zo ongeveer in elke tijdszone.” Een gesprek met directeur Maurits Teunissen.

In de open kantoorruimte in Haarlem, die voorheen dienst deed als de werkplaats voor treinreparaties, staan twee grote apparaten met elk vier lampen er om heen. Eén lijkt op een extreem groot uitgevallen iPhone en de ander op een moderne partytent. Het zijn de StyleShoots Horizontal en StyleShoots Vertical: twee uitvindingen van het bedrijf van Maurits Teunissen (52).

Het idee om software te ontwikkelen voor een machine die op een makkelijke en gebruiksvriendelijke manier razendsnel foto’s maakt en uploadt van vrijstaande kleding voor webshops, ontstond vanuit het andere bedrijf van Teunissen. Dit bedrijf, Visual Retailing, is gespecialiseerd in visual merchandising voor modebedrijven. In andere woorden: software bepaalt waar een bepaald stuk moet liggen of hangen om de klant zo veel mogelijk te verleiden tot aankopen. 

Verzoek klanten

Om die software optimaal te laten werken is beeld nodig. Zo kan een klant zien dat een stapel rode T-Shirts bijvoorbeeld beter op een plank tegen de wand kan worden gelegd dan op een tafel middenin de winkel. De techniek om snel kleding te fotograferen was er dus in 2003 al.

“Online kleding kopen gebeurde toen nog maar mondjesmaat”, zegt Teunissen. Maar daar kwam snel verandering in. Rond 2008/2009 kreeg hij steeds vaker de vraag van klanten of de software voor de foto’s voor hun visual merchandise planning niet gebruikt kon worden voor de webshop content.

Succes prototype

“Maar bij een foto voor een webshop komt meer kijken. Foto’s moeten heel scherp zijn en je moet kunnen inzoomen op naden, knopen, de stof. Ons antwoord was dan ook: nee. Maar ja, als je een vraag tientallen keren krijgt, ga je toch nadenken over de mogelijkheden.”

Er werd een product development team samengesteld en een prototype gemaakt. In 2011 werd het concept gelanceerd op de EuroShop beurs. “Even kijken wat de markt er van vindt, dachten wij, en tot onze verbazing stond het al snel dagenlang zwart van de mensen om onze stand.” Het concept sloeg volgens Teunissen zo aan dat potentiële klanten de StyleShoots direct mee wilden nemen.   

Tijdwinst 

StyleShoots, dat veertig mensen in dienst heeft, levert niet alleen scherpe foto’s op maar ook tijdwinst, zegt Teunissen. “Bij traditionele webshopfotografie kost de nabewerking drie keer zoveel tijd. Neem bijvoorbeeld een jas met een bontkraag, daarvan moeten de haartjes helemaal vrijgemaakt worden zodat de kraag er goed uit ziet.”

Hoe simpel StyleShoots werkt, blijkt uit de demonstratie die hij geeft. Een kinderjurkje wordt op de glasplaat gelegd waaronder allemaal LED-lampen liggen. In de constructie boven de tafel hangt een camera van Canon, eromheen vier lampen die al helemaal goed afgesteld zijn en het daglicht simuleren. Via één knop op de iPad is een foto gemaakt en klaar voor gebruik.

Maar is zo’n duur apparaat wel de investering waard? “Reken op een bedrag van 25 tot 30 euro per foto. Maak je meer dan duizend foto’s per jaar dan haal je het er al uit.”

Bekendheid

Dankzij de EuroShop beurs kreeg StyleShoots snel bekendheid in de webfotografiewereld. “Een voordeel als je in zo’n kleine nichemarkt opereert.” Ook deelname aan een reis naar China via het Oranje Handelsmissie Fonds leverde de nodige bekendheid op.

Zalando is één van de grootste klanten. Bekijk op onderstaand filmpje hoe zij StyleShoots inzetten. “De productie voor Zalando’s webshop is vier tot acht keer zo hoog geworden dankzij ons”, aldus Teunissen.

 

Webshops als Asos maken inmiddels gebruik van bewegende beelden zodat klanten kunnen zien hoe soepel een bepaalde rok valt. Of StyleShoots ook software gaat ontwikkelingen op dit gebied, wil Teunissen niet zeggen. “Maar wij denken natuurlijk goed na over datgene wat moet gebeuren.”

Hij vult aan: “Video alleen is echter niet voldoende. Dat zal een webshopklant niet triggeren. Om een product te verkopen heb je twee dingen nodig: een afbeelding om ‘lifestyle’ te communiceren en een afbeelding waarop mensen het product kunnen bestuderen.”

Ambities 

Teunissen zegt dat een webwinkel feitelijk weinig verschilt van een fysieke winkel. “Daar trekt de etalage klanten binnen, lifestyle, en bestuderen klanten de kledingstukken voordat ze gekocht worden. Die stromen zijn exact hetzelfde.”

StyleShoots wil het grootste bedrijf in content productie voor mode en accessoires worden. “We staan nog aan het begin”, zegt Teunissen. “Wat dat betreft zijn we nog relatief onbekend. Bij de aanschaf van een auto weet je precies wat je kunt verwachten en waar je het kan halen.”

StyleShoots als een typemachine 

Directe concurrentie heeft het bedrijf niet. Teunissen ziet dat niet als een luxe. “Monopolist zijn is niet per se iets positiefs. Je moet namelijk constant vertellen wie je bent en wat je doet.” Hij vergelijkt StyleShoots graag met een typemachine.

“Toen de computer haar intrede deed dachten mensen: waarom zou ik er een kopen als ik al een typmachine heb waarmee ik precies hetzelfde kan? Het was een innovatie waar mensen eerst niet aan wilden wennen. Ze moesten het eerst gebruiken voordat ze overtuigd waren van het gemak en de snelheid. Dat geldt ook voor StyleShoots.”