TOP

Wat brengt Berlijn voor winter 2018-2019?

De eerste dag van de beurzen in Berlijn zit er weer op. De nieuwe indeling van de hallen werd goed ontvangen. In de vrouwenmodecollecties op Panorama was de sportieve invloed nog steeds duidelijk merkbaar. In street- en activewear worden steeds vaker functionele noviteiten toegepast.

Panorama had dit seizoen een duidelijkere segmentering in de hallen toegepast, wat op positieve geluiden kon rekenen. ‘Veel overzichtelijker’ en ‘je loopt minder te zoeken’ waren veelgehoorde reacties. De mannenmode en de vrouwenmode hebben nu ieder twee eigen hallen, aangevuld met een hal voor schoenen, een hal voor accessoires en een hal voor denim en streetwear (Nova). Daarnaast was er opnieuw een kleine hal voor grote maten vrouwenmode (Hipstar) en een nieuwe afdeling voor duurzame mode (Xoom).

Xoom

Drukke beurs

Qua drukte waren de meningen op de eerste dag op Panorama verdeeld. Vooral in de mannen- en vrouwenmodehallen was het druk, in de overige hallen bleef het rustiger. “Wij hebben een supergoede beurs, het is continu druk geweest op de stand. Dat laat zien dat dit toch echt een belangrijke beurs voor ons is. We kunnen in Duitsland nog zoveel groeien”, zegt Maurits van Lier, marketing manager van Summum Woman, dat een plek had in de nieuwe Grace-hal. Sharon Hilgers van My Jewellery stond voor het eerst op Panorama en was met haar merk te vinden in de accessoireshal. “Onze Duitse agent is continu in gesprek geweest. Dus in die zin is het een hele goede beurs voor ons. Waarschijnlijk bezoeken mensen eerst de modemerken in de andere hallen en kijken ze daarna naar de accessoires.”

My Jewellery

Fiat500

Garcia Jeans presenteerde op Nova Concept – de jeansgerelateerde hal van Panorama – een vernieuwde stand met als middelpunt een met denim bekleedde Fiat500, als link naar de Italiaanse oorsprong van het merk. Daarnaast introduceerde het een nieuw shop-in-shopconcept, de nieuwe ceo Mark Hommelberg, een nieuwe marketing manager Rutger Koenen (voorheen Levi’s) en per 1 maart start een nieuwe verkoopdirecteur waarvan het bedrijf de naam nog niet bekendmaakt. Wel maakte Garcia Jeans bekend dat het voor najaar 2018 een verbeterd leverritme biedt, waarbij producten nog meer op de juiste tijdstippen worden geleverd.

Garcia

Andy Hilfiger

Het Amerikaanse Andrew Charles koos Panorama uit om de uitgebreide collectie – van T-shirts, jeans en jacks tot tassen en schoenen – voor het eerst in Europa te lanceren. De lijn komt uit de koker van Andy – Andrew Charles – Hilfiger, de broer van Tommy Hilfiger en voorheen onder meer verantwoordelijk voor Tommy Hilfiger accessoires en de J.Lo by Jennifer Lopez-lijn. Hilfiger wist met een mini-rockconcert op de beursvloer duidelijk de aandacht naar zijn stand te trekken.

Selvedge Run

Vanuit hal 9 (Nova Concept) waren er shuttlebusjes beschikbaar die bezoekers naar Selvedge Run in een nabijgelegen ruimte op hetzelfde complex brachten. Het evenement met mannen- en jeanscollecties is dit seizoen verhuisd van elders in de stad. Hoewel het pand licht en ruimtelijk oogde, waren de reacties over de nieuwe locatie verdeeld. Aan de ene kant loven exposanten de aansluiting bij het grotere Panorama. Aan de andere kant wordt betwijfeld of de doelgroepen van beide beurzen voldoende op elkaar aansluiten. Panorama richt zich vooral op een commercieel trendvolgend aanbod, terwijl Selvedge Run zich met tijdloze collecties richt op liefhebbers van ambachtelijk gemaakte producten.

Selvedge Run

Beter te vinden

“Wat betreft traffic is het misschien beter als Selvedge Run meer in het oog ligt”, merkt William Burnama, agent van Denim.Lab en Red Wings op. “Dan kunnen ook de bezoekers van Panorama sfeer proeven en op ideeën komen. En dan zijn we wellicht iets beter te vinden. Ik begrijp van sommige bezoekers dat het toch niet helemaal helder was waar ze Selvedge Run konden vinden.”

Geel en oranje

Kijkend naar producten en trends vallen in denim, street- en activewear vooral technische jacks op. Chasin’ is een van de merken die inzet op allerlei functionele eigenschappen als waterafstotende, lichtgewichte en sneldrogende materialen. Qua kleuren is het modebeeld vrolijk: geel en oranje zijn populaire tinten voor komend najaar.

Only  Sons Andrew Charles

Only & Sons (links) en Andrew Charles (rechts)

Hoodies

In vrouwenmode viel de comeback van de kleur paars op. Van lila tot donkerpaars en van aubergine tot felpaars. De grijze ‘mannenpak’-ruit blijft ook voor winter 2018-2019 onverminderd populair. Letterlijk gebruikt voor een pak, maar ook voor tops, jurken en rokken. Sporty invloeden zijn er nog steeds: de broeken met sportieve zijstreep zijn niet weg te denken en een ander opvallend detail dat opeens in de vrouwenmodecollecties opduikt is de capuchon. Van hoodies tot blazers met capuchon.

Summum Woman Saint Tropez

Summum (links) en Saint Tropez (rechts)

Houd textilia.nl de komende weken in de gaten voor meer trends en inspiratie uit Berlijn. In Textilia 4, die verschijnt op 9 februari, vind je zes pagina’s trends uit onder andere Berlijn.