TOP

Nu in Textilia #3: de mannenmodetrends voor winter 2018-2019 en hoe ga je om met negatieve online reviews?

In Textilia #3, de mannenmodespecial, hebben we een exclusief interview met Van Winkel Fashion (Ledûb) en een achtergrondverhaal over de hoe je om kunt gaan met negatieve online reviews. Verder 6 pagina's vol trends van Mehtap Gungormez voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

DE TRENDS VOOR WINTER 2018-2019: 6 PAGINA’S MANNENMODE

In de mannenmodespecial van Textilia laat vakredacteur Mehtap Gungormez uitgebreid zien wat de trends voor het winterseizoen 2018-2019 gaan worden. ‘Uitersten beheersen de mannenmode het komende winterseizoen: zachte materialen en fluistertinten vormen een scherp contrast met vrolijke, felle kleuren en uitgesproken dessins. Daarnaast is er de hang naar nostalgie. We gaan zelfs terug naar de klassieke oudheid, maar ook naar de jaren ’90. Tegelijkertijd is er oog voor de toekomst, met veel aandacht voor technische materialen en futuristische trekjes.’ Gungormez geeft zes belangrijke trends, met bijbehorende modekleuren én tips voor de bijverkoop.

HOE VERTAAL JE DE TRENDINFORMATIE NAAR DE WINKELVLOER?

Bold & playful? Neo classical? De trendthema’s spreken zeker tot de verbeelding. Maar hoe vertaal je ze naar je assortiment en de winkelvloer? We vragen het de visual merchandiser, de trendwatcher, de stylist en de inkoper. ‘Accessoires zijn een goede manier om met een trend mee te gaan, zonder al te grote stappen te nemen in je visual merchandising.’

INTERVIEW MET ANJA VAN DEN BERSSELAAR, DIRECTEUR VAN WINKEL FASHION: ‘WIJ VINDEN DAT HET PRODUCT MOET OVERTUIGEN’

Producent Van Winkel Fashion is met Ledûb, John Miller en Blue Crane al bijna 55 jaar een grote speler in de shirtmarkt. Volgens directeur Anja van den Bersselaar is het belangrijk om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen. “We willen nog intensiever samenwerken met de retailer.”

ACHTERGROND: ONLINE REVIEWS, HOE GA JE OM MET EEN NEGATIEVE BEOORDELING?

Help! Een negatieve review van je winkel! Vroeg of laat krijg je ermee te maken. Vaak komt het hard aan. Maar schiet vooral niet in de verdediging. Er zijn betere manieren om ermee te dealen en een klant alsnog tevreden te stellen. Richard Derks (oprichter van online marketingbureau IIZT), Suzanne Weusten (psycholoog en oprichter van De Denkacademie) en Lars Woordes (marketingmanager bij Jac Hensen) geven advies. ‘Verschuil je niet achter systemen die niet werken, maar reageer als mens’


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


TRENDS BODYFASHION VOOR WINTER 2018-2019: RELAXMODE: LOUNGE X PYJAMA

Net als in de bovenmode gaan voor de onderstukken formeel en casual hand in hand. Opvallend is dat luxe, kwalitatieve en tegelijker-tijd uiterst comfortabele materialen steeds meer worden gewaardeerd. 

EVEN AFREKENEN: WAT IS HET BONGEMIDDELDE BIJ BROTHERS MODE IN ZEIST?

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaren Nol en Nicole Hendriks van Brothers Mode geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Na een flinke verbouwing heropende Brothers Mode in een authentiek hoekpand aan de statige Slotlaan in Zeist. Sindsdien leunen Nol en Nicole geen moment achterover. Een kijkje achter de schermen bij Brothers Mode in Zeist.

MYSTERYSHOPPER OP BEZOEK BIJ DE GUNST IN TILBURG

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. De Gunst in Tilburg kreeg in november 2017 een bezoek. ‘Om de strakke en koele schil van de winkel een gezellige touch te geven, staan er twee oud uitziende houten tafels waarvan er eentje – omringd door de klassieke Thonet-stoeltjes en geplaatst op een Perzisch tapijt – in gebruik is als koffietafel. Ook de authentieke antieke kassa en de echte (oude) papegaai in een grote kooi brengen sfeer in de winkel.’ Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het hier in dit artikel.

CLOSE-UP: STEFAN COMPEER, MEDE-OPRICHTER VAN HET MANNENMODELABEL KHRTR (KHARAKTER)

Wie is de mens achter Stefan Compeer (36), mede-oprichter van het mannenmodelabel KHRTR (Kharakter)? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 13 persoonlijke vragen. Zo vertelt iets wat niemand van hem weet, naar welke muziek hij luistert bij het ontwerpen en wat zijn favoriete winkels zijn.


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


MARKT IN CIJFERS: ONLINE BESTEDINGEN DERDE KWARTAAL 2017

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen weer fors zijn toegenomen. Het segment ‘kleding’ is niet de hardst groeiende tak op dit gebied, maar het staat wel met 29 procent op de vijfde plaats in de groei van online bestedingen in het derde kwartaal van 2017. Gino Thuij, industry lead fashion, home & lifestyle bij Gfk, licht de cijfers toe.

MODE-ICOON: DE RIBBROEK

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wie denkt aan een ribbroek ziet waarschijnlijk meteen een stoffige wiskundeleraar of een elitaire oude man voor zich. Toch is dat bijzonder, want ooit was de ribstof die bekend werd als corduroy vooral een stof die werd gebruikt in werkkleding.