TOP

Vooruitblik mannenmodespecial: Close-up met Peter van Rhoon van Code Magazine [Interview]*

Als uitgever en hoofdredacteur van mannenmodeblad Code draait Peter van Rhoon al heel wat jaren mee in de modeindustrie. Hoe is zijn eigen titel in de loop der jaren veranderd?

Hoe is Code de afgelopen jaren veranderd?

“Drie jaar geleden hebben we Code geherpositioneerd als stijl-magazine voor mannen. Dat maakte het blad eigenlijk in één keer helder. In ieder onderdeel, van fotografie tot styling en van vormgeving tot tekst, hebben we geïnvesteerd. Vervolgens hebben we de distributie extreem goed op de rit gezet. Het blad heeft nu een duidelijke identiteit, een solide en transparante oplage van 35.000 en distributie die recht op zijn doel af gaat. Wat mij betreft ademt een goed tijdschrift de tijdgeest. Over tien jaar moet je blad gedateerd lijken. Volgens onze lezers zitten we daar met Code vrij scherp op. In 2014 brachten we Code in Duitsland uit.”

Is Code alleen print?

“Nee. Publishing gaat wat mij betreft veel verder dan papier. Dit voorjaar realiseren we voor en met de Modefabriek het segment Style Matters; een nieuw segment voor premium menswear. Onderdeel daarvan is een mooie verzameling mens fragrances en grooming labels. Verschillende daarvan zijn nog niet in Nederland verkrijgbaar. Hiervoor nodigen wij actief de betere menswear retailers in Nederland uit. Ik denk dat het heel mooi gaat worden. Daarnaast doen we diverse events en digitaal wordt natuurlijk steeds belangrijker. Ook verkennen we de mogelijkheden tot product-samenwerkingen met merken. Met G-Star brachten we in 2014 een unieke broek uit in Duitsland. Met Romeyn Tailors maakten we dit jaar een made-to-measure pak.”

Is er leven voorbij Code?

“Absoluut. Sinds twee jaar run ik met een partner een fotografie agentschap en galerie: HelVed. De laatste vijf jaar leverden we regelmatig communicatie-diensten voor derden. Van custom magazines, zowel digitaal als in print, tot mailmarketing, activaties, kleine campagnes en POS. Komend jaar gaat onze nieuwe onderneming formeel live: Superstories. Superstories houdt zich bezig met ‘integrated storytelling’. Dat lijkt op weer zo’n lege term waarvan er te veel zijn. Maar wat mij betreft is dit waar veel merkcommunicatie naar toe gaat: in de werkelijkheid gewortelde verhalen, die je kunt vertalen naar events en/of naar online. Advertising is nooit mijn wereld geweest. Maar dit past ons als een handschoen.”

Je noemt jezelf een outsider. Waarom?

“Als journalist ben je per definitie een outsider. Ik heb geen mode-opleiding opgevolgd noch in een winkel gewerkt. Maar ik kan wel goed observeren en analyseren en ik kan die observaties vertalen in een relevant product.”

Wat vind je zelf een goede winkel in binnen- of buitenland?

“De meest interessante winkel wat mij betreft is L’eclaireur in Parijs, waar je met intelligent personeel gesprekken kunt voeren die van kleding naar trends, kunst en filosofie gaan. Typisch Frans zou je kunnen zeggen. En in Nederland is, naast de usual suspects, is Look Out in de Utrechtsestraat wat mij betreft een zaak met een leuke, originele selectie van merken. Romeyn Tailors, een paar deuren verderop, heeft een uniek mooie tweede verdieping.”

Meer weten over Peter van Rhoon van Code Magazine? Lees het in de mannenmodespecial, die op dinsdag 20 januari verschijnt!