TOP

Virtuele oplichters slaan minder vaak hun slag

Het aantal gevallen van oplichting via het internet daalt. Consumenten letten veel beter op met wie ze zaken doen.

Een Louis Vuitton-tas die online voor een prikje wordt aangeboden? Een grote kans dat er een oplichter achter de advertentie zit. Consumenten zijn hier steeds vaker van bewust en letten daarom beter op met wie ze zaken doen. Zo is er ten opzichte van vorig jaar minder aangifte gedaan tegen online oplichters. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Minder aangiftes

Ook al zijn de oplichters nog steeds actief en worden ze nog niet altijd ontmaskerd: er is een zichtbare daling in het aantal aangiftes tegen de cybercriminelen. Waren er in 2013 nog 48.000 aangiftes, de teller staat in de eerste acht maanden van dit jaar op 28.000. Hoewel het jaar nog niet voorbij is wordt volgens Harry Jongkind, projectleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie,  het aantal aangiftes van vorig jaar niet geëvenaard.  

Samenwerking

De politie en justitie denkt dat de daling komt doordat mensen vaker controleren of de verkoper van het aangeboden product wel betrouwbaar is. Daarnaast werken politie, justitie en banken nauwer samen, wat ervoor zorgt dat rekeningen van oplichters na een telefoontje van de politie snel worden geblokkeerd.

Controleren

Wil je toch wel erg graag die goedkope Louis Vuitton-tas? Controleer dan voor de zekerheid even de website of rekeningnummer van de aanbieder op www.mijnpolitie.nl