TOP

Vier trends op de Webwinkel Vakdagen *

Van verpakkingsbedrijven tot big data search bedrijven en specialisten in webdesign en software. De Web Winkelvakdagen stonden volledig in het teken van de nieuwste trends en technologiën. De vier belangrijkste trends voor 2015 op een rij.

1. Snel betalen

Consumenten zijn ongeduldig en als het betaalproces te lang duurt, haken ze af. Volgens onderzoek van TNS Nipo geeft 32 procent van de mensen die een online aankoop afbreekt als reden dat het betalingsproces te veel stappen bevat. Volgens het bedrijf Responsive Checkout verlaat zelfs 67 procent van de klanten de webshop tijdens het uitchecken.

Diverse bedrijven spelen in op de snelle ‘check out’, zoals Fast Checkout. Klanten kunnen via deze software in drie stappen betalen en hebben een account voor meerdere webshops. De voordelen: meer gemak, en meer daadwerkelijke klanten. Zie hier hoe het werkt:

Een ander bedrijf is Responsive Checkout. Het belooft een minimaal aantal betalingsstappen, snelle betaalmethodes en een betaalpagina die functioneel is maar minimalistisch in design zodat potentiele kopers niet afgeleid raken. Daarnaast biedt dit bedrijf ook een analyse van het check out proces van je webwinkel aan.

2. Live klantencontact via de webshop

Hoewel winkelen anno 2020 compleet anders zal zijn dan winkelen anno 1950, blijft de consumentenverwachting volgens Hans Reuver, chief commercial officer bij Teleperformance (wereldwijd marktleider in de outsourcing van klantcontact- en contactcenterdiensten) hetzelfde. Het enige wat verandert voor de retailer, zo zei hij in een lezing op de Webwinkel Vakdagen, is dat die klant ook in de online winkel herment moet worden. Een voorbeeld van goed online klantencontact noemt hij lingeriemerk Hunkemöller.

De start-up HidashHi werkt sinds deze week samen met Oger. Door middel van videochat kunnen klanten direct praten met een medewerker en is een maatpak zo besteld vanaf kantoor of een kledingadvies zo gegeven. Het werkt als volgt: 

Volgens Wesley Vastar, CRM Manager bij Oger kunnen retailers door middel van de videochat perfect online en offline met elkaar combineren.

3. Productfotografie

Geen verfrommelde bloesjes, slechte belichting of omslachtig gedoe: webfotografie in 2015 moet makkelijk, snel en professioneel gaan. Verschillende bedrijven springen hier op in, waaronder Mini Fotostudio. Met de zogeheten PackShotCreator is kennis van fotografie niet eens nodig. Product erin zetten, deurtje dicht en een foto en 360-graden animaties zijn zo gemaakt.

FotoCube biedt 360 graden fotografie software van webshops:

4. Technologie

Online en offline kunnen perfect worden samengebracht met retailtechnologie. Steeds vaker zetten retailers als tablets in in de winkel om bijvoorbeeld een bredere collectie te kunnen aanbieden of om te controleren of een jurk in een bepaalde maat misschien nog op voorraad is of in een andere kleur.

Diz heeft een kiosk ontwikkeld die de webshop op die manier op de winkelvloer brengt. Er zit bovendien een betaalunit in. Hema, MS Mode en Miss Etam werken er al mee.

Prestop is een ander bedrijf dat zich bezig houdt met interactieve touchscreen apparatuur voor zowel koop als huur. Zo hebben ze selfiezuil, een product selector app (G-Star werkt hier mee) , self service oplossingen en digitale brochure rack.

Een lijst van alle deelnemers van de Webwinkel Vakdagen vind je hier.