Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Verhoog je omzet met Visual Merchandising

Over Visual Merchandising is eigenlijk nog weinig geschreven door professionals. De theorie en technieken achter het presenteren van de goederen op de winkelvloer is nog volop in beweging. Er zijn wel basis richtlijnen, maar iedere retailer vult dat weer op zijn eigen manier in zonder te weten wat nu de effecten zijn als je de collectie op een bepaalde plek gaat inhangen.

Ik merk dat bij onze klanten meer vraag is naar trainingen op het gebied van Visual Merchandising, maar er zijn echter weinig aanbieders van VM workshops op de markt in Nederland. Daarom zijn wij druk bezig met ontwikkelen van een presentatie en praktische workshop voor de moderetailer en groot winkelbedrijven. Het is de bedoeling dat wij op locatie in de winkel met de cursisten aan de slag gaan zodat meteen na een dag resultaat te zien is. Het doel is om uiteindelijk een hogere omzet te genereren door bijvoorbeeld de routing, wanden en displays met behulp van onze theorieën aan te passen.

Maar, kun je het veranderen van een winkel lay-out nu wel relateren aan omzetverhoging? Het is namelijk niet zomaar te meten aan alleen de kassaomzet. Om dit te kunnen moet je de wetenschap achter het shopgedrag beheersen.

Onlangs heb ik een heel interessant boek gelezen van een goeroe op het gebied van shopping, Paco Underhill. Deze wetenschapper vraagt zich af waarom men eigenlijk koopt. Hij heeft het gedrag van shoppers in de USA onderzocht door allerlei metingen te verrichten op de winkelvloer binnen allerlei soorten branches. Met behulp van studenten is daadwerkelijk het handelen van de shopper geobserveerd door middel van instore camera’s (dit wordt al toegepast in de elektronicabranche). Waarom wordt het ene product nu beter verkocht dan het andere? Waar worden shoppers door beïnvloed en wat trekt ze over de drempel?

Het heeft allemaal te maken met Visual Merchandising. Het gaat om het plaatsen van goederen op de juiste plek. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan signing, waar je wel en niet de borden moet plaatsen zodat een aanbieding ook echt gelezen wordt.

Retailers zijn vaak bedrijfsblind en zien de zwakke punten in de winkel niet meer. Daarom is een winkelanalyse vanaf de etalage tot en met de winkelvloer zo belangrijk om door een externe specialist te laten uitvoeren. Iemand die er fris tegenaan kijkt en verstand heeft van shop gedrag en Visual Merchandising.

Op dit moment zijn wij druk bezig met opzetten van een Visual Merchandising-workshop voor zelfstandige modeondernemers, franchiseformules en grootwinkelbedrijven. Wij willen graag hiermee de markt op om aan de vraag te kunnen voldoen,want er zijn niet veel geschikte praktijkcursussen in het land. Wij kijken verder dan alleen de basisregels en willen vernieuwingen ter plekke laten zien op de eigen winkelvloer. Het verkoopteam kan dit vervolgens wekelijks bijhouden. Maar, de theorie moet in de praktijk natuurlijk wel frequent toegepast worden. Een eenmalige training is echt te weinig, want na een tijdje zakt de theorie toch weer weg. Minimaal twee keer per jaar dus een training volgen en in de tussentijd met elkaar kritisch naar de winkel lay-out blijven kijken.

Binnenkort staat alle informatie over onze workshop ook op de website www.fredbeerbaum.nl