TOP

Highlights Euroshop 2017: tech, licht en luxe

De retailbeurs Euroshop geeft een actuele kijk op trends en innovaties op gebied van winkelinrichting en –beleving. Ondernemer Arjan Kaan spotte de highlights: “Het mag allemaal weer wat luxer.”

Om de drie jaar komen de grote partijen uit de retailbranche bijeen in Düsseldorf bijeen op de beurs Euroshop, dit jaar was dat begin maart 2017. Vijf dagen lang prezen ruim 2.300 exposanten verspreid over in totaal 18 hallen, hun producten en diensten aan. Het aanbod was enorm, van de nieuwste winkeltechnologieën, innovaties op gebied van kassasystemen tot verlichting, modieuze mannequins en pos-materiaal.

Nieuwkomer

In die laatste twee productgroepen waren twee Nederlandse merken aanwezig. Hans Boodt Mannequins, bekend van de paspoppen in de moderetail, en nieuwkomer Hooks Creative Retail Supplies. Die laatste partij is een samenwerkingsverband tussen Hans Boodt Mannequins en kledingrekkenproducent Soopl. In Hooks Creative hebben Marco Ouwerkerk van Hans Boodt Mannequins en Arjan Kaan van Soopl de krachten gebundeld. Het bedrijf produceert kledinghangers, pos-materiaal, standaards en ook tassen voor de retail.

Euroshop2017 Hans Boodt 1 Euroshop2017 Hans Boodt 1

FOTO’s: Hans Boodt Mannequins

Nuttig

Hans Boodt Mannequins heeft vaker aan Euroshop deelgenomen, maar voor Hooks Creative was het de eerste keer op. Een nuttige beurs, blikt Kaan terug, vooral omdat op zo’n evenement alle potentiële klanten voorbij komen. “Het zijn vooral grote modepartijen die er rondlopen, zo hebben we bezoek gehad van Chanel, Yves Saint Laurent en Tommy Hilfiger. Dat soort bedrijven ontmoet je niet zo makkelijk buiten een beurs om.”

Asymmetrisch

“We hebben goede reacties op onze producten gekregen. Wij stonden in de hal die alleen was gericht op hangers, pos (point of sale, red.) en mannequins. Het aanbod viel een beetje tegen, waardoor wij met onze designs wel opvielen. Dat heeft te maken met het feit dat we complete collecties ontwikkelen in vormen die afwijken van het standaard aanbod. We laten ons inspireren door de meubeltrends, wat erin resulteert dat we mooie objecten maken waarop je ook nog iets kunt presenteren.”

Euroshop 2017 Hooks Creative Retail Supplies 2

Verlichting

Wat zijn volgens highlights voor moderetailers van Euroshop? Kaan: “Wat ik zelf interessant vond, was de hal waar alle verlichting hing. Het is zo bijzonder om te zien wat licht doet in je winkel. Met een klein nuanceverschil creëer je al heel andere beleving. Ik ben niet de hele beurs over geweest, het is best een hele klus om 18 hallen door te lopen. Maar de focus op beleving en digitalisering van retail was een terugkerend thema op de beurs. Opvallend waren interactieve etalages die koppelingen maken met de bijbehorende webstores,  waardoor je mensen elk moment van de dag kunt laten shoppen.”

Athleisure

“Binnen visual merchandising was er aandacht voor het groeiende athleisure-segment, vertaald naar verschillende stijlen, zoals retro en minimalisme. En natuurlijke materialen als hout en beton blijven populair. Wat weer meer opkomt, zijn de luxe of rijkere materialen. Tapijten, mooie gordijnen, elementen van goud worden vaker toegepast. De winkelbeleving mag weer wat luxer zijn.”

Trends

Retailers die zelf een indruk willen krijgen van het aanbod, kunnen op de site of het youtube-kanaal van Euroshop alle video’s en foto’s terugkijken. Volgens Kaan is het belangrijk dat zelfstandig winkeliers de grotere modebedrijven volgen en daar de trends oppikken. “Soms kun je daar mooie voorbeelden vinden van een totaalconcept. Dat soort belevingen moet je toch buiten een beurs zoeken.”

Awards

Inspirerende moderetailers zijn volgens de jury van de Euroshop Retail Design Award in elk geval het filiaal van Primark in het Spaanse Madrid en Saks Fifth Avenue uit het Canadeze Toronto. Zij wonnen de prijs, die op de eerste beursdag werd uitgereikt, samen met Rose Biketown uit Duitsland. Er deden 83 retailers mee uit 27 verschillende landen. De volgende editie van Euroshop wordt gehouden in 2020.