TOP

Enthoven Fashion Group: ‘Het middensegment groeit juist’

In deze serie interviews spreken we met agenten en leveranciers in de mannenmode. In het tweede deel van deze reeks spreken we met Enthoven Fashion Group, leverancier en agentuur van mannenmodemerken als Eterna en Fynch-Hatton. “Het middensegment groeit juist,” aldus mede-eigenaar Léon Enthoven.

Enthoven Fashion Group, dat al veertig jaar bestaat, wordt gerund door de broers Ton en Léon Enthoven – de tweede generatie binnen het familiebedrijf. De twee hebben een uitgebreid merkenpakket in huis, maar beheren tegelijkertijd ook de private labels voor verscheidene winkeliers. Textilia sprak met Léon Enthoven over hun visie op retail en ondernemen.

Hoe kijken jullie aan tegen het middensegment in de mannenmode?

Ik sta heel positief ten opzichte van het middensegment. Naar mijn mening groeit dat segment juist. Ik denk dat die markt veel groter is dan we denken. Alleen is alles veel te veel op elkaar gaan lijken. Er is geen bal aan. Er wordt wel geld verdiend, maar het stimuleert mensen niet om méér te kopen. Terwijl die klant juist verrast wil worden. Daarom is mijn advies: durf kleur te bekennen. Wie ben je en waar sta je voor? Je moet je identiteit als winkelier op scherp hebben.” 


Wat is jullie visie op het merkenpakket dat jullie voeren?

“Op het gebied van mannenmode bieden wij een totaalpakket aan, we hebben van alles wat. Daarin vinden we ‘value for money’ erg belangrijk. Zo hebben we de broeken van Hiltl, dat zijn de beste in de markt. Een merk als Fynch-Hatton loopt bij ons als een trein. Je krijgt een kwalitatief goed, commercieel product voor een eerlijke prijs; zo zitten de shirts van dit merk verkoop rond de 59-69 euro. Ook de jacks van Finnmark, met een goede prijs/kwaliteitverhouding, zitten goed in de lift.Verder draaien wij het meest op private label. Als je echt geld wilt gaan verdienen, zul je een groot stuk private label moeten gaan doen. Zo kun je juist de smalle marges die je bij merken krijgt en de marges die je bij de uitverkoop verliest, opvangen. ‘Private labels zijn goedkoop en actiematig’ denkt men vaak, maar dat hoeft helemaal niet. Alleen: het moet wederom een eerlijk product zijn. Je moet niet voor het goedkoopste gaan, dan komt de klant niet meer terug. Uiteraard heb je merken nodig in je winkel, maar met een private label kun je klanten aan je binden.

 

Hoe is jullie werkwijze?

‘We hebben onze gewoonlijke inkoopmomenten twee keer in het jaar. Vroeger zeiden we: ‘we kijken wel wanneer we leveren’. Nu kunnen we dat veel meer afstemmen op de markt. Zo kunnen de Eterna overhemden in juli of augustus geleverd worden. Die flexibiliteit moet je ook hebben als agent. Alleen legt het meer druk op je agentschap. Gelukkig hebben we apart personeel dat zich alleen maar daarop focust. Als groter agentschap moet je investeren in goede personeelsleden, om te zorgen dat je die servicegraad kunt verlenen. Aan de ene kant draait het om de gunfactor, maar ook de service die er achter zit, moet kloppen. Iedereen maakt wel eens foutje – ook wij – alleen is de vraag: hoe los je het op? En de steekjes moeten natuurlijk beperkt blijven. Onze sport zit ‘m vooral daarin.”

Hoe ondersteunen jullie de retailer?

“Eigenlijk op alle mogelijke gebieden als het gaat om het voortraject van de retail. Wij zijn een verlengstuk van de winkelier. We moeten op scherp hebben wanneer de producten geleverd moeten worden, daar moet die retailer zich niet mee bezig houden. Voor onze merken hebben we 2-4 keer per jaar contact met de klant maar voor een private label-samenwerking is dat nog veel vaker – meestal zelfs maandelijks. Ik moet constant op de hoogte blijven van de verkoop om goed in te kunnen spelen. De vertrouwensband is dan ook enorm belangrijk. Ik weet veel over ze, dat moet ook wel – anders kan ik niet het juiste product leveren. Maar de winkelier moet er dus van op aan kunnen dat ik dat niet rondbazuin aan zijn concurrenten bijvoorbeeld.”

Wat is jullie imago?

“Dat het bij ons allemaal om vakmanschap draait; we weten waar we het over hebben. Daarnaast zijn we betrouwbaar qua levertijden. En onze product zijn van een hoge kwaliteit. We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd door hard te werken en dat werpt nu zijn vruchten af. Wij hebben een fantastische ontwikkeling doorgemaakt dit seizoen.”

Wie zijn jullie concurrenten?

“Iedereen die vergelijkbare producten verkoopt. Je moet altijd alert zijn. We volgen wel alles, maar we richten er ons niet teveel op. Zo behouden we onze eigen identiteit.’

Wat is jullie ambitie?

“Een logistiek en creatief centrum te zijn voor de retail. We zitten middenin een enorme verandering die gaande is in de industrie. Kijk maar naar zo’n Hudson’s Bay. Gaan die het redden? Op welk niveau gaan ze zitten? Er komen in ieder geval steeds meer nieuwe winkels bij, maar het zijn wel allemaal zaken die anders zijn dan voorheen. Tegenwoordig verkopen winkels ook boeken, er zit een stuk horeca bij. Daar moet je wel op inspelen. Het belangrijkste is dat onze klanten positief gestemd zijn en er zin in hadden begin dit jaar. We moeten weg uit die negatieve tendens die in de media over retail heerst. Retail is geen exact vak. Daarnaast houden we graag veel plezier in ons werk, ook heel belangrijk!” 


Enthoven Fashion Group

 

  • Merkenpakket: Alan Paine (knitwear), Duffel & Rums (jassen), Eterna (overhemden), Fynch-Hatton, Finnmark (jassen), Hiltl (broeken), Lab4style (confectie), Leyva (riemen), Nikatex (broeken), Bäumler (confectie)
  • Leveringstermijnen: klassieke termijnen of naar wens.
  • Marges: Van 2.8 (merken) tot 4 (private label)
  • Prijzen: Alan Paine vanaf €119,-, Duffel & Rums €169,- Eterna overhemden €59-69, Fynch-Hatton vanaf €49,-, Finnmark va. €99,- Hiltl-broeken vanaf €129,-