TOP

Joël Ferdinandus gaat weer retail bedrijven: ‘Ik zet mijn jongensdroom voort’

Joël Ferdinandus, voormalig brancheadviseur van INretail, gaat weer de retail in. Hij gaat samenwerken met Marco Ouwerkerk, de man achter Hans Boodt Mannequins en de winkel Denoism: “Na mijn retailavontuur met LokalHeroz is het vlammetje eigenlijk nooit uitgegaan.”
Joël Ferdinandus gaat samen met Marco Ouwerkerk (Hans Boodt Mannequins) werken aan een vernieuwde versie van Denoism, de winkel die sinds 2015 huist aan de Hofbogen in Rotterdam. “Ik heb mijn hart gevolgd,” vertelt Ferdinandus. “Het was heel erg mooi om andere winkeliers te kunnen steunen en adviseren in mijn rol als brancheadviseur bij INretail, maar ik miste het ook om zelf met de voeten in de klei te staan. Na mijn retailavontuur met LokalHeroz is het vlammetje eigenlijk nooit uitgegaan, dus toen deze kans zich voordeed, heb ik ‘m gegrepen.” 
 
‘Nieuwerwetse’ man
 
“We bundelen de krachten om onze voorliefde voor coole, stijlvolle kleding en innovatieve winkelconcepten te combineren en een ultieme on- en offline winkelervaring te bieden,” vertelt Ferdinandus over de samenwerking met Ouwerkerk. “De vernieuwde winkel richt zich qua doelgroep op de ‘nieuwerwetse’ man die zich bewust is van de toegevoegde waarde van een uitgebalanceerde garderobe. Dat vertaalt zich in een met zorg geselecteerde assortiment dat bestaat uit tijdloze klassiekers, modische trendartikelen en persoonlijke stijlitems.” 
 
Waar de winkel Denoism momenteel in jeans gespecialiseerd is, zal aan de vernieuwde versie van de winkel een extra laag stijlvolle mannenmode worden toegevoegd. “Qua look en feel wordt het iets meer sophisticated. Denk aan een eclectische mix van mooie pakken, overhemden, pantalons stoere leren jacks maar ook nog steeds de gepersonaliseerde jeans die worden gemaakt in het atelier midden in de winkel”. Hoe de vernieuwde winkel precies gaat heten of qua assortiment eruit komt te zien, is nog een verrassing, maar de bedoeling is dat het nieuwe concept in maart 2018 wordt gelanceerd. 
 

Ontzorgen

Behalve op de fysieke winkel wil het duo zich ook meer op online en nieuwe retailvormen gaan richten, bijvoorbeeld in de vorm van kledingboxen die mannen krijgen opgestuurd. “We willen een educatieve rol als persoonlijke stijladviseur oppakken, waarbij je de man advies geeft over zijn garderobe, welke basis elementen daarin niet mogen ontbreken en wat hij per kleedmoment moet dragen. Ik geloof dat als je dat goed doet, je een vaste schare fans vanuit de hele regio kunt krijgen. We willen echt een dienst gaan vervullen en onze cliënten gaan ontzorgen, door ouderwets vakmanschap te combineren met innovatieve oplossingen. Ons credo is: ‘verbeter de wereld, begin bij je garderobe’.”

 
De locatie van de winkel, onder de Hofbogen in Rotterdam, dat net achter het Hofplein ligt, ziet Ferdinandus ook als een pluspunt: “Er is hier volop parkeergelegenheid voor de deur en op loofafstand van Centraal Station en alle openbaar vervoergelegenheden. En we liggen net buiten het winkelgebied in Rotterdam: voor een winkel als deze is dat juist een pre, we hoeven dan ook niet op te boksen tegen de massaketens en andere retailers.” 
 
Ferdinandus is voor velen bekend als de man achter LokalHeroz, de legendarische Rotterdamse mannenmode-/jeanswinkel, die hij in 2013 na vijf jaar zelfstandig ondernemerschap achter zich moest laten: “Ik startte LokalHeroz in 2008, pal aan het begin van de crisis; qua timing dus vrij beroerd. Maar ik geloof nog steeds in het concept dat ik destijds daar neerzette: het combineren van mannenmode met jeans. Bovendien is nu al een aantal kwartalen achter elkaar een positieve ontwikkeling te zien in de retail. Vooral mannenmode is de laatste jaren erg aan het groeien en Rotterdam zit natuurlijk ook al een poosje in de lift, dus ik zie zeker kansen en mogelijkheden. Mannen zijn zich steeds bewuster van hun persoonlijke stijl en de toegevoegde waarde van een goed uitgebalanceerde garderobe en wat dit voor hun leven, zowel zakelijk als privé, kan betekenen.”

 

_DSC2577

_DSC2582
De huidige Denoism-winkel


Textilia Cover T11 2017Nieuwsgierig geworden naar een abonnement? Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon