TOP

Trend: Normcore

De modewereld is in de ban van een nieuwe trend: 'normcore'. Bij deze stijl van kleden is het de bedoeling om zoveel mogelijk anti-fashion te zijn met witte sportsokken, sandalen en fleecetruien.

De term ‘normcore’ is bedacht door New Yorks trendbureau K-hole en is geïntroduceerd in oktober 2013 in trendreport Youth-mode: A report on freedom. Normcore is een samentrekking van de woorden normaal en hardcore, de drager probeert zo normaal mogelijk te zijn. 

Hipsters
De ‘normcore’ trend werd al snel opgepakt door hipsters in Brooklyn en is onder het grote publiek gebracht door New York magazine-journaliste Fiona Duncan. In een artikel zei ze geen verschil meer te zien tussen de hippe kunststudenten en de gemiddelde Amerikaanse toerist. Beiden dragen ze fleece truien, verwassen jeans en merkloze sneakers. Een vriend wees haar op de trend: normcore. 

Avant normcore
Ook op de catwalk was de trend ook terug te zien maar dan in luxere uitvoeringen. Zo was er de  gezondheidsslipper bij Celiné en liet zelfs Karl Lagerfeld joggingbroeken op de catwalk zien bij Chanel. De combinatie van designermode en normcore wordt ‘avant normcore’ genoemd. In Nederland liet Franciso van Benthum zijn modellen de catwalk betreden in badslippers met sportsokken. 

Grotere consumenten trend
“De mode uiting normcore valt onder de grotere consumenten trend stilte en introspectie”, vertelt trendwatcher Jan Agelink. “Grotere groepen consumenten krijgen de behoeft aan meer eenvoud en rust in hun kledingbeeld en willen beoordeeld worden op wat ze kunnen en zijn en minder op hoe ze eruit zien.”

“Dit heeft verschillende uitwerkingen; Enerzijds zie je dit vertaald in een soort anti-mode, witte sokken, witte sportschoenen, wortelbroek en uni trui waarbij belangrijk is dat er geen logo op staat ( en prints natuurlijk ), toch kun je zien of dit ‘verantwoord’ is gedaan, of dat iemand er zo al sinds 1980 al zo uit ziet ( en dus geen idee heeft ) waarmee het eigenlijk wel gewoon weer een trend is.”

“Anderzijds zie je merken die hier op inspringen, Cos is hier een goed voorbeeld van, die minimalistisch zonder logo eenvoudige maar trendy collectie’s maken. Of consumenten zoeken gewoon deze ‘simpele’ mode bij elkaar.”