TOP

Fairtrade en high end fashion: kan dat?

Fairtrade, kwaliteit én een mooi uiterlijk. Gaat dat samen? Marja Baas van MVO Nederland legt deze maand uit dat fairtrade meer is dan alleen ‘goed doen’.

Aan fairtrade kleven nog steeds hardnekkige restjes geitenwolkensokkenimago. Toen ik onlangs bij tv-programma Koffietijd was uitgenodigd om te praten over MYOMY, sprak Loretta de legendarische woorden: “zeg Marja, dit zijn fairtrade-producten, maar het lijkt wel of ze hartstikke mooi zijn!”

‘Vooral goed doen’

Blijkbaar hebben mensen de diepgewortelde perceptie dat fairtrade’ vooral goed doen’ is en dat de kwaliteit en het uiterlijk van het product niet belangrijk zijn. Je zou denken dat mensen inmiddels wel beter weten. Termen als ‘eco-fashion’, ‘eco-chique’ en ‘sustainable luxury’ zijn toch aardig ingeburgerd.

Bij MYOMY en veel andere fairtrade-merken gaan kwaliteit, design en fairtrade-productie hand in hand. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan; dus in die zin is de perceptie wellicht niet volledig ongegrond. Maar ook fairtrade-werkplaatsen kunnen – soms na de nodige investeringen in kwaliteitsmanagement – uitstekende spullen maken.

Wat is fairtrade?

Wat veel mensen niet weten is dat het officiële fairtrade-label uitsluitend afgegeven wordt door de WFTO (World Fair Trade Organization). Die houdt een zeer strenge, tweejaarlijkse inspectie, waarbij de producenten en alle medewerkers streng gecontroleerd worden op arbeidsomstandigheden.

In de kleinschalige ‘handycraft’-sector is dat geen overbodige luxe. In India worden grote bedrijven vaak door de wet gecontroleerd op goede arbeidsomstandigheden, maar in kleine werkplaatsen zijn de omstandigheden vaak bar en boos. De meeste lederwarenproducenten vallen hieronder.

Fairtrade-gecertificeerde producenten moeten niet alleen zorgen voor goede werkomstandigheden, maar ook voor gezondheidzorg en scholing voor familieleden van werknemers. De fairtrade-regels van de WFTO moeten duidelijk zichtbaar opgehangen zijn voor de medewerkers, in de lokale taal.

Eco-fashion

Gelukkig zijn er steeds meer fantastische fairtrade-producten te koop. In de foodsector is dit al gebruikelijk: denk aan ‘Max Havelaar’-bananen en fairtrade-chocoladeletters. Maar ook in de non-food sector zie je steeds meer fairtrade: ‘Piet Hein Eek’-servies, high-end beddengoed van Yumeko en leasedenim van Mud Jeans bijvoorbeeld.

Laat dus nooit meer iemand over mooie fairtrade-spullen zeggen: het ‘lijkt wel’ mooi.