TOP

Topdrukte tijdens wintereditie Pitti Uomo*

De 87-ste editie van de Pitti Uomo in Florence lijkt drukker dan ooit. De aanwezige merken zijn uiteraard blij met de hoge opkomst. "Alle relevante buyers en merken zijn hier."

Misschien ligt het aan de nieuwe data van de beurs, de aansluiting met Liberty in New York, of het wegvallen van de Bread & Butter in Berlijn. Hoe het ook zij, mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence lijkt populairder dan ooit. Terwijl de eerste dag normaal gesproken nog rustig begint, staan tijdens deze 87-ste editie op dinsdag 13 januari ellenlange rijen voor de accreditatie-desks van het beurscomplex Fortezza da Basso.

Kapitaalinjectie

In het historische Palazzo Vecchio vindt ondertussen de officiële opening van de Pitti plaats voor pers en genodigden. Daar vertelt burgemeester Dario Nardella dat het beurscomplex volgend jaar, als onderdeel van een grootschalige stadsrenovatie, een flinke verbouwing zal ondergaan. “Het feit dat wij een beurs middenin de stad organiseren, maakt de Pitti uniek,” zegt Nardella. “Een beurs in een historische stad als Florence, leeft veel meer dan een beurs in een buitenwijk. Fortezza da Basso is een prachtig complex, dat het centrum van de Pitti moet blijven.”

Volgens de burgemeester groeit de Pitti nog ieder jaar en is het een belangrijk uithangbord voor Florence als modestad en Italië als modeland. Dat werd door de Minister van Economische Zaken, Carlo Calenda, onderschreven met de aankondiging dat de Italiaanse regering in 2015 36 miljoen euro vrij heeft gemaakt om te investeren in de modeindustrie. De Pitti krijgt hiervan 2.3 miljoen euro, 300 duizend euro meer dan in 2014.

Oude mannen beurs

Op de beurs spreken de aanwezige merken hun waardering uit voor de Pitti. “Een paar jaar geleden was de Pitti nog een oudemannenbeurs,” vertelt Michel-Pierre Corneille, Product & Traffic Manager bij het Amsterdamse schoenenmerk Filling Pieces. “Dat werd letterlijk gezegd. Nu is het dé mannenbeurs, waar je als merk moet zijn. Alle relevante buyers en merken zijn hier.” Het bewijs hiervoor wordt direct geleverd als de belangrijkste buyer van Liberty Fairs en designer Ronnie Fieg bij de stand langslopen voor een praatje met eigenaar Guillaume Philibert.

Ook Eric Bijlsma, de nieuwe ceo van North Sails en oud topman bij Scotch & Soda, vindt de Pitti de meest relevante beurs voor de presentatie van zijn eerste collectie. “De Pitti trekt bezoekers uit de hele wereld,” zegt Bijlsma. “Met North Sails hebben we de ambitie om zowel de Amerikaanse, als als de Europese en Aziatische markt te betreden. Hier bereiken we al die markten in één keer.”