TOP

TNT Post wil webwinkeliers werk uit handen nemen

TNT Post wil webwinkeliers op verschillende terreinen gaan steunen. De investering in e-commerce moet de teruglopende brievenbuspost gedeeltelijk gaan opvangen.

Dat vertelt commercieel directeur van TNT Post Ger Jacobs aan Emerce. De webwinkels van TNT Post zijn sinds vorige week te bereiken via een centrale homepage. Deze biedt toegang tot elf verschillende shops. Het bedrijf haalt nu twee tot drie procent van de totale omzet uit die webshops en ongeveer hetzelfde percentage uit de bezorging van pakjes voor andere webwinkels. Nu zorgt e-commerce dus al voor ongeveer vijf procent van de totale omzet van TNT Post.

Investeren
Maar daar wil TNT het niet bij laten. Niet alleen komen er meer eigen webshops bij dit jaar nog, het bedrijf wil ook andere webwinkeliers een gedeelte het werk uit handen nemen. “We gaan investeren in de hele keten van e-commerce”, aldus Jacobs. “Orderverwerking, fulfilment, betalingen en bezorgservice. Dit gaan we doen om zelf een dominantere, toonaangevendere rol binnen de markt te spelen in de toekomst.” Sinds een half jaar biedt TNT al een webshop starterspakket aan, wat in feite een voorproef was voor de nieuwe plannen.

Zelf kiezen
Webwinkeliers kunnen straks zelf kiezen in hoeverre ze het werk uit handen geven. TNT Post wil een regiefunctie vervullen, met maattrajecten voor grote klanten en kant-en-klare oplossingen voor kleine winkeliers die snel online willen. “Sommige klanten leggen alles bij ons neer, anderen maar een klein gedeelte. Winkeliers kunnen kiezen wat ze willen hebben.”