TOP

Omzet webwinkels groeit met 20% naar 4,1 miljard

Het is tijd om naast de winkel een webshop te openen, want de omzet voor online consumentenbestedingen is in de eerste negen maanden van 2009 verder gegroeid naar een omzet van € 4,1 miljard.

In vergelijking met dezelfde periode van 2008 is dit een stijging van 20%. Dit blijkt uit marktcijfers van Thuiswinkel.orgWijnand Jongen, directeur van de organisatie in een persbericht: “De thuiswinkelbranche blijft zich in deze moeilijke tijden positief onderscheiden. Veel branches en bedrijven zullen, zeker in dit economische klimaat, tekenen voor een gemiddelde groei van 20%.”

Op dit moment zijn er in Nederland 11 miljoen actieve internetters en van deze groep heeft driekwart (77%) ooit een online aankoop gedaan. Ruim een kwart miljoen consumenten deed voor het eerst een online aankoop, een duidelijke daling vergeleken met voorgaande jaren. De groei van de markt moet nu meer komen uit een toename van het aantal aankopen per consument en het gemiddeld besteed bedrag per bestelling.

Vergeleken met 2008 steeg het aantal aankopen naar 3,9 bestellingen per consument in de eerste negen maanden van 2009. Het gemiddeld besteed bedrag steeg in die periode met bijna 13% naar € 429. “De verwachting is dat de omzet van de online thuiswinkelmarkt, mede dankzij het behoud van koopkracht, in de buurt van de €6 miljard komt”, aldus Jongen.

Handige informatie en tips over het opzetten van een webshop krijg je bij een workshop over webshops tijdens de Textilia Mode Experience.