TOP

Tillemans Tailors opent tweede filiaal: “We zijn niet voor de massa” [interview] *

Jorg Tillemans opende vorige week in Den Haag een tweede filiaal van zijn winkel Tillemans Tailors. Zijn visie? "Wees duidelijk in wat je verkoopt."

Textilia sprak met Jorg Tillemans, de oprichter van Tillemans Tailors, over maatpakken en zijn winkels:

Jullie zijn gespecialiseerd in maatpakken. Hoe zijn jullie daarmee begonnen? 

“We zijn tien jaar geleden begonnen met een winkel in een andere vorm. Dat heette toen Tillemans Mode. We hadden een mannenmodeassortiment en deden er maatwerk bij. Op een gegeven moment werd de vraag naar maatkleding steeds groter en toen heb ik besloten om te stoppen met de formule zoals we die destijds hadden en door te gaan met een nieuw concept. Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar onze huidige locatie in Hoorn en toen hebben we ons concept Tillemans Tailors opgezet. En dat gaat erg goed, er zit elk jaar weer een stijgende lijn in de verkoop dus daar zijn we erg blij mee.” 

Hoe komt dat denk je?

Het dragen van een pak was in Nederland een lange tijd naar de achtergrond verschoven. We zijn een beetje blijven hangen in de ‘casual friday’-fase. Aan de ene kant is de maatpakkentrend een tegenreactie op deze ‘vercasualisering’ van de mannenmode. Aan de andere kant kom het door de individualisering; mannen vinden het steeds leuker om een jasje helemaal zelf samen te kunnen stellen, van de stof tot elk knoopje.”

Wat maakt jullie anders dan andere maatpakkenwinkels?

“Onze klanten waarderen dat er veel kennis aanwezig in onze winkels. We kunnen een fatsoenlijk advies uitbrengen, wat ze kan helpen bij hun aankoopbeslissing. Mensen vinden het fijn om te horen wat het verschil is tussen een Engelse Holland & Sherry-stof en een Italiaanse Fratelli Tallia di Delfino. We hebben al maatpakken vanaf 499,- euro, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ook heb ik vanuit mijn achtergrond als visual merchandiser bijzonder veel aandacht voor de winkelinrichting en beleving. Beide winkels hebben we ingericht als een ouderwetse gentlemen’s club, inclusief een bar. Ons uitgangspunt is dat het een feestje moet zijn om een pak te kopen. Dat duurt gemiddeld twee uur, dus moet een leuke activiteit zijn voor mannen.”

Wie is jullie doelgroep?

“Ik heb het nooit over een doelgroep, maar over een smaakgroep. Dat kunnen mannen zijn die een maatpak nodig hebben voor hun werk of mannen die een trouwpak zoeken. We doen niet alleen op maat, maar ook op smaak. Daarom kun je veel verschillende types bedienen. Maar het zijn over het algemeen sterke persoonlijkheden, want je moet wel weten wat je wilt.”

Waarom hebben jullie een tweede filiaal in Den Haag geopend?

“We hebben klanten die voor ons het hele land afreizen. We wilden al langer een tweede locatie, die dichterbij onze klanten in het zuiden van het land zou zijn. Nu hoeven mannen uit bijvoorbeeld Brabant niet helemaal naar Hoorn af te komen. Den Haag is ideaal want het is goed bereikbaar. We zitten in het New Babylon-complex pal naast treinstation Den Haag Centraal.”

En wat zijn jullie toekomstplannen?

“We zouden ooit graag een derde winkel openen, maar we zijn nog op zoek naar de juiste locatie. Gelukkig zitten wij in een niche, we zijn niet voor de massa. Ik denk dat veel retailers die zich tussen het hoge en lage segment bevinden, uiteindelijk wel iets anders moeten gaan doen. Doorgaan zoals we de afgelopen tien jaar hebben gedaan, kan niet meer. En wat je ook doet in de retail: je moet wel duidelijk zijn in je visie. Als je die keuze goed maakt – of je nu goedkope of duurdere kleding verkoopt – wees duidelijk in je communicatie.”