TOP

Label to watch: Brownie & Blondie *

In een tijd waarin uniseks mode volop aandacht krijgt, valt het Berlijnse Brownie & Blondie extra op. Het ‘gender independent’ merk richt zich niet alleen op vrouwen en mannen, maar ook op een breed maatbereik.

Brownie & Blondie is in 2011 opgericht door Fabrice Couturier, die – what’s in a name – in het verleden als accessoire-ontwerper bij modehuis Dior heeft gewerkt. Tweemaal per jaar presenteert hij zijn nieuwe collectie via een pop-up tour langs verschillende Europese steden als Amsterdam, Brussel, Bordeaux, Lyon, Parijs, Nice en Geneve. ‘Nomadisch retailen’ noemt Couturier het, als we hem spreken in zijn Amsterdamse standplaats, designwinkel Matter .of Material.

Kun je Brownie & Blondie in een paar woorden omschrijven?

“Uniseks, veelzijdig en comfortabel. De kleding is geschikt voor verschillende momenten op een dag. Je kunt ermee naar je werk, dragen in je vrije tijd of ermee feesten. Comfort vind ik belangrijk. Niet op een saaie, maar eerder prettige manier. We bieden bijvoorbeeld wasbare leren broeken en waterafstotende, ademende jasjes. Easy wear, easy care. Dit zie je ook terug in de sokkenlijn. De sokken en kousen zijn een mix van superfijn en sporty microfibre en ademend katoen.”

Hoe ben je op het idee van deze collectie gekomen?

“Jarenlang heb ik bij couturebedrijven in Parijs gewerkt en ik merkte dat lichamen gaandeweg veranderden. Steviger, androgyn, werden. Daar wilde ik iets mee. Toen ik de vakbeurs Bread & Butter in Berlijn bezocht, werd ik geinspireerd door de sporty chic invloeden die ik op de beursvloer en in de stad zag. Berlijn is creatief, heeft een open karakter en is daarom nog steeds een grote inspiratiebron.”

Wie dragen Brownie & Blondie?

“We hebben een diverse klantenkring. Van slanke tot vollere mannen en vrouwen. We bieden dan ook een uitgebreide matenrange: van maat XXS tot 4XL. We communiceren dit niet expliciet, mensen komen er vanzelf achter als ik het ze vertel. Ze zijn dan vaak zeer verrast. Opvallend genoeg staan klanten erg open voor het uniseks idee. Ik laat ze graag zien dat Brownie & Blondie kleding complementair is aan hun stijl. Is een vrouw vrouwelijk, dan staat Brownie & Blondie haar vrouwelijk. Is een man mannelijk? Dan blijft hij dat. Neem onze broeken: vrouwen dragen ze vaak wat hoger in de taille, mannen wat lager, meer baggy.”

Wat zijn je persoonlijke favorieten?

“Het klassieke, waterafstotende jasje dat je als blazer kunt dragen, maar ook als regenjas. De leren broek die ieder seizoen in andere kleuren wordt geproduceerd. De anorak met binnenin een zachte voering en van buiten een lichte, ademende latexlaag. En ik houd van speelse details, zoals de zakken op de achterkant van een jas. De geliefde van de drager kan daar zijn of haar handen in doen.”

Wat zijn de prijzen?

“Voor broeken tussen de 150 en 230 euro, voor T-shirts 45 tot 60 euro, voor een jas tussen de 200 en 300 euro. De sokken kosten 25 euro. Alle stoffen zijn Frans of Italiaans en de collectie wordt in Polen geproduceerd. Lekker dichtbij, zodat ik vanuit Berlijn in een mum van tijd de fabriek kan bezoeken.”

Een reizend modeconcept kennen we nog van het modelabel Clemens en August. Waarom kies jij voor deze vorm van retailen?

“In Berlijn heb ik een winkel, maar voor mij is dit de meest ideale manier om mijn merk te verkopen. Ik houd ervan om, net als couturiers, mensen te ontmoeten en persoonlijk te kleden. Te zien hoe de kleding staat en reacties te horen. Ik kies bewust niet voor presentaties in modewinkels, daar zijn we een van de vele collecties en vallen we wellicht minder op. Liever ga ik voor plekken waar mensen verrast worden. Designzaken of zoals in Nice; een bibliotheek. Een perfecte locatie, want daar komen mensen die de tijd nemen.”

Wat zijn je plannen?

“Werken aan nieuwe materialen en een nog duidelijkere uniseks uitstraling. Meer samenwerkingen aangaan, voor het Jazz festival in Montreux hebben we al een speciale sok ontworpen. Verder denk ik aan een nieuwe winkel in Parijs, want daar wordt Brownie & Blondie goed opgepikt. Sinds een paar maanden richt ik me minder op de wholesale, want ondanks dat we agenten hadden, kostte me dat teveel energie. Maar als retailers onze uniseks filosofie begrijpen en dit willen uitdragen, zeg ik ook zeker geen nee.”

Brownie & Blondie is nog tot en met zondag 24 april bij Matter .of Material in Amsterdam te zien. 

Brownie en Blondie 2Brownie en Blondie 3

Brownie en Blondie 4Brownie en Blondie 6