TOP

Modewinkeliers op onderzoek uit in Haarlem: ‘We doen het zelf best goed’ *

Mode- en schoenenwinkeliers die in de toekomst een goede boterham willen blijven verdienen, moeten met de tijd mee. Dat betekent keuzes maken en focussen op waar je goed in bent. Voor wie zijn strategie wil veranderen of aanscherpen, organiseert branchevereniging Inretail kick-offs en werksessies. Wat gebeurt daar en wat leren retailers ervan? Textilia liep een dag mee.

Het zonnetje schijnt in Haarlem als de deelnemers zich ’s morgens om tien uur melden bij interieurzaak Van Duivenboden voor de regionale kick-off van de Inretailmodellen van brancheverenging Inretail. Het gaat vandaag om de regio Noord-Holland en Friesland van Inretailadviseur Jorge van Vliet. In de workshopruimte melden zich verschillende ondernemers, voornamelijk zelfstandig modewinkeliers, maar ook een ondernemer met een kookwinkel en eentje met een woonwinkel. Allemaal vrouwen, overigens. Vandaag gaan zij onderzoeken hoe collega-retailers in Haarlem de zeven p’s van de Inretailmodellen invullen en hoe ze aan de hand daarvan hun eigen strategie kunnen aanpassen of verbeteren. 

Schermafbeelding 20160418 om 142728

De 7 p’s van de Inretailmodellen, inclusief de verschillende regierollen.

 

Krachten gebundeld

 

Met een vers bakje koffie van de inpandige horecazaak Meneer Frans, luisteren de ondernemers ter inspiratie eerst naar de verhalen van twee Haarlemmer collega’s die in het pand zijn gevestigd: de eigenaar van interieurzaak Van Duivenboden – Thijs Groeneveld – en de eigenaar van Sport ’N Styles, Marcel Janssen. Beide eigenaren van een familiebedrijf die nu de krachten hebben gebundeld op de plek waar de interieurzaak sinds jaar en dag zit. Alles zit er onder één dak. Van Duivenboden verkoopt er natuurlijk interieurartikelen, maar inmiddels dus ook broodjes en koffie. En binnenkort kun je er ook slapen in de bed and breakfast op de bovenste etage. Sport ’N Styles is eveneens volledig opgegaan in het pand; zonder naar buiten te hoeven, loop je via de lunchroom naar de winkel met onder meer sneakers, sportkleding en casual outfits. 

 

Veldonderzoek

 

Een inspirerende combinatie van wonen, sport en mode in één pand waar de toehoorders graag nog even over in gesprek waren gegaan met deze ondernemers, maar er moet veldonderzoek worden gedaan. Anderhalf uur hebben de ondernemers om op verschillende plekken in het centrum van Haarlem bij collega’s de 7 p’s uit de Inretailmodellen onder de loep te leggen. De retailers trekken in groepjes de winkelstraten in. Ze lopen langs uiteenlopende soorten winkels: ketenwinkels, kledingboetieks, hippe conceptstores, tweedehands kledingwinkels, baby- en kleuterzaken, outdoorstores en horecazaken. Bij de meest aansprekende winkels beoordelen ze de etalage, de productmix en de uitstraling van de winkel. Binnen vragen ze nieuwsgierig het aanwezige personeel of de eigenaar naar onder meer de collectie, leveranciers en de passie voor het vak.

 

Inretail kickoff Haarlem Veldonderzoek Foof

Retailer Jacomien Stokman beoordeelt boetiek Foof.

 

Gebrek aan aandacht

 

Bij de nabespreking blijken de deelnemers vooral te struikelen over gebrek aan aandacht in bepaalde winkels. Een dame achter de toonbank in een hippe, gemixte winkel keek niet eens op toen het groepje retailers binnenkwam en rondliep. Eén winkel maakte het wel heel erg bont: hier kregen de deelnemers meer aandacht van de ietwat opdringerige hond dan van het aanwezige personeel. Een ander kritiekpunt dat meerdere retailers noemden, waren bepaalde etalages: sommige waren heel vol of onverzorgd of gaven niet of slecht weer wat de winkel te bieden had. Al met al konden de retailers na dit onderzoek concluderen dat zij het qua service, sfeer, product en advies eigenlijk best heel goed doen.

 

 

Inretail kickoff Haarlem deelnemers

Regioadviseur Inretail Jorge van Vliet licht de 7 p’s toe.

 

Regierollen

 

De deelnemers mogen dan het gevoel hebben dat ze op de goede weg zijn, reden van hun deelname aan deze kick-off is dat ze toch de behoefte hebben om iets te leren. Na het veldonderzoek in Haarlem licht regio-adviseur Jorge van Vliet de zeven p’s toe en geeft voorbeelden van de bijbehorende regierollen. Denk aan Barrelproof Company, die uit zijn passie voor cocktails zijn bedrijf is gestart en volgens Inretail een echte ‘stylejutter’ is. Omoda is volgens de brancheorganisatie de ‘internetbenutter’ en sterk in zijn plek, de Schoenenfabriek is de ‘teambuilder’, die valt onder de p van persoon. Ook in het rijtje voorbeeldondernemers staat modezaak Kloffie, krijgt de regierol crowdgebruiker toegedicht, omdat deze winkel investeert in het bouwen van lokale communities.

 

Sparren

 

Als de groep even pauzeert in de binnentuin van Meneer Frans, wordt alvast de balans opgemaakt. Wat hebben ze tot nu toe opgestoken van de kick-off? “De voorbeelden bij de p’s kende ik al van de nieuwsbrieven van Inretail”, zegt Jacomien Stokman van Jacky Hart Mode uit IJmuiden. “Er zijn binnen de Inretailmodellen veel succesvolle voorbeelden, die zijn interessant, maar ik moet het nog even op mij in laten werken.” “Ze zeggen ook dat je soms aan verschillende knoppen moeten draaien om je ideale combinatie vinden”, reageert Sascha Groenland van lingerie- een beenmodezaak BodyStyle uit Alkmaar, “maar je weet nooit wanneer je aan welke knop moet draaien. Dan komt het toch weer aan op product, prijs en personeel. Wat je nu in feite ook doet.” “Het is wel leuk georganiseerd en het sparren met collega’s vind ik belangrijk”, zegt Stokman, “maar je zit straks toch weer in je eigen winkelstraat in je eigen winkelgebied en moet je het toch zelf doen. Dan komt het neer op ondernemen. Daarvoor moet je zeer gedisciplineerd zijn en gedreven, elke dag weer. Je kunt gewoon geen dag slabakken.”

 

Op scherp gezet

 

Het gesprek met elkaar aan het eind van de dag blijkt het meest favoriete onderdeel van deze bijeenkomst. “Het is fijn dat je hier weer even op scherp wordt gezet”, zegt Trudy Novak van Sea Side uit Schagen. “Maar het is ook fijn om te horen hoe het er bij anderen aan toe gaat.” De ervaringen uitwisselen over personeel, diefstal, merken die een webshop starten en de kwaliteit van kassasystemen bijvoorbeeld, zijn een welkome aanvulling op de dag. En welke tips hebben ze voor elkaar? Annemiek Donkersloot van Ladies Fortune uit Purmerend vat het in een zelf bedachte slogan samen: “Doe niemand na, maar zoek je eigen DNA. Ga na waarom je ooit bent begonnen, ga op zoek naar je drive en wees eigen.” Concrete keuzes maken is volgens Donkersloots personeelslid Monique Streutker niet het belangrijkst. “Ik heb gemerkt dat het belangrijk is dat alles in de winkel klopt. Het gaat om én je personeel, én je toegankelijkheid, én je etalage, alles bij elkaar. Dat is het basisprincipe. Als dat allemaal op orde is, komt de rest vanzelf wel.”

 

Geslaagde dag 

 

Niet alleen voor de retailers, ook voor Inretail zelf blijkt de kick-off een nuttig leermoment, zegt regio-adviseur Van Vliet. “Ook ik leer weer op deze dag. Ondernemers zijn zoekende. Door alle informatie en de snelle ontwikkelingen in retailland is het lastig om keuzes te maken. Met de Inretailmodellen geven wij handvatten om ze op weg te helpen. Het is lastig om op zo’n dag voor elke ondernemer en zijn winkel concrete oplossingen aan te dragen. Daarom hebben we de werksessies in Zeist waar specialisten dieper ingaan op de p’s.”

Van Vliet kijkt terug op een geslaagde dag. “Zeker gezien de positieve reacties die ik ook de dagen erna nog heb gekregen. De retailers hebben zelfs al een datum gepland voor een terugkomdag. Ik krijg enorm veel positieve energie als ik zie dat er een groep ondernemers zit die willen en openstaan voor suggesties, ideeën en zelfreflectie.”

 

Andere artikelen die op Textilia.nl verschenen over Inretailmodellen: 

 

Donna Fashion Deventer: ‘Tijdens mijn events zet ik meer om dan op een koopavond’

 

Grondlegger Schutz Fashion Group: ‘Investeer in je winkel er ga ertegen aan’ 

 

Groos Rotterdam: ‘We willen de Bijenkorf van creatief Rotterdam worden’

 

 

  Afbeelding_Retailmodellen

 

 

 

Aan de slag met de Inretailmodellen

 

Brancheorganisatie Inretail heeft samen met onderzoeksbureau Q&A een nieuwe draai gegeven aan de marketing p’s. Samen hebben ze Inretailmodellen gemaakt, een praktische navigatietool waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden. 

Er zijn zeven p’s geformuleerd waarmee modewinkeliers snel kunnen bepalen waar hun retailhart ligt (passie), wie er uiteindelijk blij van wordt (profijt), de klant of onderneming en waar de retailer op kan sturen. Daar zijn de randvoorwaardelijke p’s voor: product, plek en persoon. Het verschil maken vervolgens p’s van plezier en promoten. 

 

Voor Textilia-abonnees: korting op de kick-off en werksessies

 

Wil jij weten hoe jij van passie (meer) profijt maakt, kom dan naar een van regionale Inretailmodellen kick-off en werksessies van brancheorganisatie Inretail. Textilia-abonnees profiteren van een extra voordeel. Geef je hier op en gebruik de kortingscode INretailtex2016

Tijdens de kick-off krijg je een goed beeld van wat elke p voor jou kan betekenen. In de werksessies ga je aan de slag met die p’s. 

Op 19 mei 2016 is er een speciale kick-off voor de gehele modebranche in Utrecht. Geef je hier op.

Alle informatie over de Inretailmodellen, inclusief voorbeelden, kun je hier bekijken. 

 

Bekijk ook de video die Inretail maakte tijdens de kick-off in Utrecht op 5 april 2016:

  /p>