TOP

Thuiswinkelmarkt groeit, kleding is grote stijger

In het eerste half jaar van 2009 groeide de thuiswinkelmarkt met 19 procent. Het segment kleding kwam met een stijging van 30 procent in de top drie van hoogste omzetten.

Deze cijfers komen naar voren uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009. Met de 30 procent groei steeg het segment kleding naar een omzet van 225 miljoen. Hiermee is het segment één van de grootste stijgers van dit eerste half jaar. In de fysieke detailhandel daalden de productbestedingen juist met ongeveer 7 procent, zegt het CBS.

Online shoppen
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, ziet meer dan een derde geen enkel nadeel meer in online shoppen. “Het thuiswinkelen via internet wordt steeds meer als een volwaardig kanaal gezien naast het winkelen in de winkelstraat.” Het belangrijkste voordeel is volgens de webshoppers het gemak van thuis bestellen.

MKB Webwinkel Groei Onderzoek
Ook onder de webwinkeliers werd onderzoek gedaan. Uit het MKB Webwinkel Groei Onderzoek blijkt dat 43 procent van de Nederlandse webwinkeliers het trekken van bezoek naar hun site als grootste moeilijkheid bij het runnen van de webshop beschouwt. Verder worden effectieve marketing (26 procent),  conversie (23 procent) en techniek (19 procent) als moeilijkheden genoemd door de deelnemers aan het onderzoek.

Marketingbudget
Uit het onderzoek van MKB bleek ook dat het merendeel van de webwinkeliers hun marketingbudget niet heeft verlaagd als gevolg van de economische crisis. Ten opzichte van 2008 bleef bij 41 procent van de mkb’ers het marketingbudget gelijk. Ruim 23 procent van de ondervraagden verhoogde het marketingbudget en 15 procent van de webwinkeliers verlaagde het budget. Mkb’ers met een webwinkel die hun marketingbudget naar boven of naar beneden bijstelden, deden dit in 43 procent van de gevallen als gevolg van de economische crisis.