TOP

The North Face naar outletdorp, Mr Marvis wordt B Corp en faillissement Macintosh Retail Group sleept voort

Zeven jaar na het bankroet van de Macintosh Retail Group uit Maastricht, is de afwikkeling van het faillissement nog altijd niet afgerond. Verder behaalt Mr Marvis de certificering B Corporation en opent The North Face een winkel in Batavia Stad. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 maart.

credit winkelbeeld Antwerpen: Mr Marvis

Faillissement Macintosch Retail Group nog steeds niet afgehandeld

Zeven jaar na het bankroet van de Macintosh Retail Group uit Maastricht, is de afwikkeling van het faillissement nog altijd niet afgerond. Het moederbedrijf van onder andere de ketens Scapino en Manfield ging eind december 2015 failliet. De faillissementskosten, inclusief de salarissen voor de curatoren, zijn inmiddels opgelopen tot maar liefst 8,7 miljoen euro, meldt De Limburger. Volgens het tussentijds verslag hebben de teams van curatoren Rob Lemmens van Thuis Partners advocaten en John Huppertz van Paulissen al 30.000 uur werk in het dossier zitten. 

Zicht op een definitieve afwikkeling is er echter nog niet. De curatoren staan op het punt om de betrokken banken te dagvaarden en mogelijk ook een procedure te starten tegen pensioenfonds Aegon. Dit zou betekenen dat de afwikkeling van het faillissement nog jaren zal duren, aldus de Limburgse krant. De failliete groep heeft nog 56 miljoen aan schulden openstaan. Op het moment van faillissement had het bedrijf nog 500 winkels en werkten er 5.500 mensen. Onder Macintosh vielen onder andere de schoenenketens Manfield, Dolcis en Invito, maar ook Hoogenbosch Retail Group, PRO Sport, Superconfex, Brantano en Scapino. 

Mr Marvis behaalt certificering B Corporation

Het Amsterdamse broekenmerk Mr Marvis heeft de internationale certificering B Corporation (B Corp) binnen gesleept en plaatst zich hiermee in het illustere rijtje van merken als Allbirds, Ace & Tate, Chloé, Patagonia en Veja. De B Corp-certificering wordt gegeven aan ondernemingen die een ‘wereldwijde beweging vormen voor een inclusieve, rechtvaardige en duurzamere economie’. Om B Corp te worden moeten er minimaal 80 punten behaald worden op de B Impact Assessment. Mr Marvis heeft de assessment afgerond met 101,7 punten.

“Na een teaminspanning van ruim twee jaar zijn we trots dat we onszelf nu het grootste Nederlandse kledingmerk met de B Corp-certificering kunnen noemen”, zegt David Sipkens, mede-oprichter en CEO in een persverklaring. “Het is slechts een bevestiging dat we op de goede weg zijn, maar we zullen ons in blijven zetten om onze positieve impact op maatschappij en planeet te vergroten.” Alle inspanningen die bijdragen aan de B Corp certificering van het label zijn te vinden in de eerste editie van hun jaarlijkse Action Report.

The North Face opent in Batavia Stad

The North Face opent op 11 maart een vestiging in Batavia Stad. Directeur Chris Janse is blij met de komst van het duurzame outdoorlabel. “Met de toevoeging van The North Face zetten we Batavia Stad niet alleen als premium shopping destination nog meer op de kaart, maar dragen we ook direct bij aan de duurzame doelen van ons outlet center”, aldus Janse in het persbericht. Het outletdorp bij Lelystad voegde het afgelopen jaar flink wat nieuwe winkels aan het modeportfolio toe met vestigingen van My Jewelery, Black Bananas, American Vintage, Sandro en Maje.

Consumptie groeit in januari 2023

In januari 2023 hebben huishoudens 6,2 procent meer uitgegeven dan in januari 2022, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit met de kanttekening dat tot halverwege januari vorig jaar de niet-essentiële winkels en de dienstensector nog met strenge coronamaatregelen kampten. Er werd 5 procent minder voedingsmiddelen, dranken en tabak gekocht dan vorig jaar in januari. Wel werd er 5,3 procent meer besteed aan duurzame goederen als kleding, textiel, schoenen en elektrische apparaten. 

Consumenten hebben in januari 12,2 procent meer besteed aan diensten dan in januari 2022. Toen moesten horeca, bioscopen, theaters en musea echter bijna de hele maand hun deuren dicht houden. Bestedingen aan diensten maken volgens het onderzoeksinstituut ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.