TOP

Pim Duetz over succesvol crowdfunden: ‘mooie manier om de band met klanten te versterken’

Crowdfunding wordt door ondernemers steeds vaker ingezet als doeltreffend investeringsmiddel. Maar wat komt hierbij kijken en wat levert het op? Pim Duetz, ceo bij Duetz en Adam Brandstores wordt gesteund door klanten én leveranciers: “Het heeft al heel wat gesprekken aan de kassa en koffietafel op gang gebracht.”

Foto: Duetz/Adam

De succesvolle crowdfunding van Duetz en Adam Brandstores is verlengd. Heeft dit je verrast?

Pim Duetz, mede-eigenaar en ceo bij Duetz en Adam Brandstores: “Uiteindelijk wel, ja. In eerste instantie had ik niet gedacht dat we de volle acht ton zouden ophalen, maar op een gegeven moment kwamen de investeringen vrij snel binnen. Toen we het maximale doelbedrag van acht ton hadden behaald, bleek dat een aantal mensen te laat waren en nog wilden investeren. Omdat onze nieuwe webshops duurder uitvielen, er kwam toch aardig wat meerwerk bij kijken, en het verduurzamen van de winkels (twee doelen van de crowdfunding, red.) kostbaarder bleek, hebben we besloten een tweede ronde te doen voor nog eens twee ton.” 

Wat had je in eerste instantie verwacht van de geldinzamelingsactie?

“In 2018 hebben we al 1,750.000 euro opgehaald via het beleggersplatform Collin Crowdfund, die inmiddels is afgelost. De ervaring hadden we dus al, maar dit keer hebben we ons meer gericht op onze klanten en relaties. Ons bedrijf heeft een paar zware jaren achter de rug, maar we wilden toch investeren en vooruitkijken. Om de plannen die we tijdens corona hebben bedacht te verwezenlijken, was het noodzakelijk om geld op te halen.”

“Vervolgens zijn we met MKB Finanz om de tafel gegaan, om te kijken wat de mogelijkheden waren. Eerlijk gezegd moest ik best wennen aan het idee om mijn gezicht, ziel en zaligheid aan de crowdfunding te verbinden. En om klanten hierbij te betrekken. Daar moest ik wel even over nadenken. Uiteindelijk vond ik het een charmant idee, met als neveneffect dat de klantenbinding wordt versterkt. Ik heb er geen spijt van als ik zie hoe enthousiast klanten reageren.”

Maar liefst 210 mensen hebben geïnvesteerd en ook de huidige campagne gaat snel. Wie zijn deze investeerders?

“Zo’n negentig procent van de investeerders zijn klanten en de overige tien zijn zakenrelaties, met name leveranciers. We hebben rond de 100.000 mensen in ons klantenbestand, dus ik ken ze niet allemaal persoonlijk. Maar we hebben onze eerste investeerdersborrel al gehad en dat was erg leuk om de deelnemers te ontmoeten.”

Wat zegt de populariteit van de crowdfunding over Duetz en Adam?

“Dat we blijkbaar heel trouwe en betrokken klanten hebben die ons een warm hart toedragen. Ze geven ons veel vertrouwen, want wij hebben helder voor ogen wat we met het geld willen doen, maar voor klanten is dat natuurlijk ontzettend lastig om daar een concreet beeld bij te krijgen. Door alle steun en enthousiasme zijn we in een ongelofelijk warm bad terechtgekomen.”

“We zijn onze klanten en relaties zeer erkentelijk, maar ook de medewerkers op de winkelvloer, die we actief hierin hebben betrokken. In al onze winkels hangen posters met de actuele stand van de campagne, die elke week worden ververst. Zo blijven medewerkers en klanten op de hoogte en dit heeft heel wat gesprekken aan de kassa en koffietafel op gang gebracht.”      

‘De enorm positieve feedback van klanten heeft me oprecht verrast en verbaasd’

Wat is ervoor nodig om een initiatief als dit te laten slagen?

“In de eerste plaats dat je honderd procent overtuigd bent van de producten en diensten die je biedt. Ten tweede moet je bereid zijn er veel energie in te steken. Ik ben de hele kerstvakantie zoet geweest met mensen bellen, mailen en appen. Bekenden, maar ook onbekenden. Maar dit heeft zich uitbetaald; mensen zijn boven verwachting enthousiast en de persoonlijke inbreng wordt erg gewaardeerd.”

Waarom raad je crowdfunding aan bij andere ondernemers?

“Bij de grootbanken hoef je momenteel als retailbedrijf niet aan te kloppen. Crowdfunding is een goed, effectief en hedendaags alternatief middel en een mooie manier om de band met je klanten te versterken. Als je een crowdfunding overweegt, zou ik zeker een adviseur of tussenpersoon hierbij betrekken. Ik ben ongelofelijk blij hoe we in dit traject zijn begeleid door Quido Schaafsma van MKB Finanz. Hij heeft ons gecoacht, bijgestaan met een goede liquiditeitsbegroting te maken en het is heel fijn om af en toe met iemand te kunnen sparren en van gedachten te wisselen. Als ondernemer ben je niet iedere dag met dit soort activiteiten bezig, dus dan is het erg waardevol als je die steun krijgt.”  

Ben je ook tegen onverwachte zaken aangelopen?

“Ja, hoeveel werk erbij komt kijken. De steun van mijn gezin was hierbij onmisbaar.” 

En nu? Welke plannen ga je eerst realiseren?

“We gaan binnenkort live met een nieuw ERP-systeem en vernieuwde webshops. Hier gebruiken we ongeveer de helft van het geld voor. Daarna gaan we de komende twee jaar aan de slag met het upgraden en verduurzamen van de winkels.”

Tot slot: wat heeft de crowdfunding je verder opgeleverd, naast een hoop geld?

“Toch vooral die enorm positieve feedback van klanten. Dit heeft me oprecht verrast en verbaasd. Zonder enige terughoudendheid kan ik zeggen dat ik een dankbaar mens ben. Het maakt ook heel nederig.”