TOP

Helpdesk: Crowdfunding *

Wat is crowdfunding precies? Hoe begin ik er aan? En moet het opgehaalde geld worden terugbetaald?

Wat is crowdfunding precies?

Crowdfunding is een alternatieve financieringsvorm. In plaats van een lening af te sluiten bij een bank, vragen bedrijven geld aan particulieren. Zowel start-up’s als gevestigde bedrijven maken  steeds vaker gebruik van crowdfunding. In juni 2014 begon zelfs een failliete modeondernemer een crowdfundingcampagne om zijn schuldeisers te betalen.  Of het hem lukt, is nog niet bekend, maar crowdfunding doet het goed in Nederland: in 2013 is er circa €32 miljoen opgehaald voor 1.250 projecten en ondernemingen.

Hoe begin ik aan crowdfunding?

Wie aan geld wil komen door middel van crowdfunding zal ‘de crowd’ moeten bereiken. Er zijn verschillende platforms die je daarbij kunnen helpen. CrowdAboutNow.nl, Geldvoorelkaar.nl, en WeKomenErWel.nl zijn slechts een paar van de in Nederland actieve crowdfundingsites. Sinds kort is ook internationaal platforum KickStarter.com in Nederland actief. PrimalEdition en CrowdyHouse zijn er speciaal voor ontwerpers. Kies een platform en start hier je eigen crowdfundingproject.

Hoe maak ik een crowdfundingcampagne succesvol?

Essentieel is dat duidelijk is wat je project inhoudt. Waarvoor heb jij geld nodig en hoeveel precies? Waarom wil jij dit project beginnen en waarom zou de crowd daarin willen investeren? De antwoorden op deze basisvragen vormen de kern van je campagne. Voor de uitvoering begin je bij je directe vrienden en familie. Daarna breng je het project onder de aandacht in je verdere netwerk, om tot slot via social media de ‘echte’ crowd te benaderen. Mensen die je niet kent, zullen pas meedoen als ze zien dat het project een succes is. Kom je er echt niet uit? Er zijn gespecialiseerde crowdfunding consultancybureaus die je kunnen helpen, zoals Douw & Koren. Ook erg belangrijk: houd investeerders gedurende je campagne (en project) goed op de hoogte!

Moet ik het opgehaalde geld terugbetalen?

Dat hangt ervan af wat je met de crowd afspreekt. Kledingmerk CookieCulture zocht expliciet naar investeerders. Investeren kon al vanaf een eenmalige lening van €100,-. Dat bedrag wordt – inclusief 8 procent rente – de komende 48 maanden terugbetaald aan de investeerders. Ook ontvangen investeerders een korting op de collectie. CookieCulture haalde met de campagne in één maand €250.000,- op. Webwinkel GreenDaddy bood investeerders aandelen aan. Een andere modeondernemer geeft zijn donateurs weer een andere tegenprestatie: van een persoonlijk stylingadvies tot verschillende workshops.