TOP

Textilia’s Fashion Powerlist 2013; de totstandkoming

Dit jaar presenteert modevakblad Textilia voor het eerst de Fashion Powerlist, een lijst met de top 100 meest invloedrijke, inspirerende en innovatieve modeprofessionals van Nederland.

Op 4 november wordt op Textilia’s modecongres TME de winnaar bekend gemaakt. Voor die tijd zal er via verschillende kanalen aandacht worden besteed aan de mode-professionals die in de ogen van Textilia’s vakjury een bijzondere bijdrage aan de Nederlandse modebranche hebben geleverd, met name het afgelopen jaar.

De lijst is als volgt tot stand gekomen. De afgelopen 6 maanden hebben lezers namen mogen opgeven van mode-professionals die een plaats verdienen op de lijst. Deze namen – met een focus op zelfstandige ondernemers – zijn minimaal 5 jaar werkzaam in de mode en hebben een beeldbepalende functie. Ook de redactie van Textilia en een onafhankelijke vakjury hebben hun favorieten toegevoegd op de lijst. Hieruit is een lijst van circa 200 namen samengesteld.  Deze lijst heeft Textilia voorgelegd aan de vakjury. Alle namen zijn beoordeeld op 3 criteria: Invloedrijkheid, inspiratie en innovatie. De jury mocht telkens een cijfer van 1 tot 10 geven. De gegeven getallen zijn per persoon opgeteld. Hieruit is de top 100 voortgekomen. Bij de mode-professionals die evenveel punten behaalden, heeft de vakredactie – op basis van jarenlange kennis en ervaring in en van de modebranche – bepaalt wie er de hoogste positie kreeg.

De topjury bestaat uit vier mode-experts, ieder met hun eigen expertise, focus en ervaring. De jury is gekozen door de hoofdredactie van Textilia, Bengels en Schoenvisie op basis van hun ervaring, onafhankelijkheid én betrokkenheid. 

Even voorstellen, de jury;
Mariette Hoitink (1964) kent de modebranche van haver tot gort. Met haar recruitment- en consultancybureau HTNK bemiddelt Hoitink al jaren tussen creatieve en commerciële professionals en brands, retailorganisaties, private label bedrijven en fabrikanten binnen de mode-industrie. Daarnaast is Hoitink onder meer oprichter van House of Denim, het platform voor duurzaamheid, vakmanschap en innovatie in de denimbranche.

Ras-ondernemer Rick van Rijthoven (1967) is onder andere oprichter van de Modefabriek en de Kleine Fabriek. Eerder richtte Van Rijthoven het label DNA op en tegenwoordig is hij ook eigenaar van het creatieve bureau Van Rijthoven Showprojects en Dutch Ministry of Events.

Als jongste jurylid heeft Martijn de Groot (1983) inmiddels al een behoorlijke naam in de mode-industrie opgebouwd. Zo heeft de bevlogen creator voor meerdere jeansmerken gewerkt, zoals Fabulous Jeans en Nickelson Nederland B.V. Sinds februari 2008 werkt De Groot als Country Manager Holland bij Hans Boodt Mannequins. Daarnaast is De Groot professioneel kunstenaar onder de naam Art 4 Dummies.

Eugenie Bürer is eigenaar en oprichter van marketingbureau Queen of Retail. Als adviseur en strateeg op het gebied van mode, sport en retail, begeleidt Bürer haar klanten van conceptfase tot aan productie. Zo was ze de afgelopen jaren onder andere betrokken bij de internationale retail marketing van Nike en M&S mode. Daarnaast is Bürer ook vaste columnist bij Fashion United, waar zij schrijft over internationale retailtrends.

De redactie van Textilia heeft zelf ook meegestemd. Algemeen hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp en vakredacteur Vrouwenmode Rosita van der Kwaak hebben op basis van hun jarenlange ervaring aan de journalistieke kant van het modevak hun stem uitgebracht.

Het programma van modecongres TME is al bekend. Wil je bij het congres aanwezig zijn? Je kan je nu inschrijven op de TME site

Voor meer informatie over de lijst, neem contact op met coördinator Marieke Verhoeven via m.verhoeven@mybusinessmedia.nl