TOP

Combineer businessmodellen voor retailsucces

Retailers die in de toekomst het meest succesvol willen zijn, moeten verschillende businessmodellen combineren. Marktplaatsen en directe verkoop door merken staan van alle modellen voor de grootste groei. Deze conclusie werd gepresenteerd op het congres Shopping Today.

Uit onderzoek van de expertgroep Business Models blijkt dat succesvolle retailers verschillende businessmodellen combineren. Als voorbeeld wordt (r)e-tailer Amazon genoemd, die zich ontwikkelde van specialist reseller naar generic reseller door het assortiment te verbreden. Daarbij is Amazon tegenwoordig ook een marktplaats en verkoopt zij tevens eigen merken direct aan de consument.

Grootste groei

Amazon combineert hiermee alle vier de verdienmodellen die in het onderzoek zijn genoemd, te weten de marketplace, de generic reseller, de specialist reseller, en de brands direct to consumer. De marktplaats en de directe verkoop door merken staan volgens het onderzoek voor de grootste groei.

De expertgroep Business Models onderzoekt onder leiding van Jungle Minds de trends van businessmodellen voor het onderzoeksprogramma van Shopping 2020. Onderzoeksvragen waar zij antwoord op hebben gegeven zijn bijvoorbeeld; welke B2C verkopende business modellen  zijn momenteel veelbelovend of succesvol (best practices)? Wat zijn de businessmodellen voor B2C verkopende organisaties om succesvol te kunnen opereren in 2020? En hoe kunnen bestaande B2C verkopende organisaties naar deze business modellen migreren?