TOP

Textilia-poll: Bijna tweederde retailers skipt Black Friday, akkoord over cao non-foodsector en Groninger Museum opent tentoonstelling over Rolling Stones

Er is een akkoord over een nieuwe cao voor onder meer medewerkers van mode- en schoenenwinkels. Uit de poll van Textilia blijkt dat bijna tweederde van de retailers niet meedoet aan Black Friday. Wat is de consument van plan? Dat en meer lees in je in dit nieuwsoverzicht.

Cao-akkoord non-food, zonder FNV

Er is een nieuwe cao voor personeel van onder meer mode- en schoenenwinkels, meldt Inretail in een persbericht. De brancheorganisatie heeft het akkoord gesloten met CNV Vakmensen, De Unie, AVV en RMU Werknemers. Bij groen licht van de achterban geldt de cao voor ruim 170.000 werknemers. In het akkoord staat dat de lonen vanaf 1 januari 2021 tot 1 juli 2022 twee keer per jaar worden verhoogd, gelijk aan de stijging van het minimumloon. Dat loon voor een volwassene stijgt per 1 januari van 10,77 naar 10,80 per uur, want neerkomt op een kleine 0,3 procent. FNV is niet te spreken over het akkoord. “Winkelmedewerkers van Nederland werken de hele crisis en nu worden ze wakker met het bericht dat hun loon 0,29 procent stijgt”, zegt bestuurder Linda Vermeulen in een reactie tegen de NOS. FNV pleit voor een loonstijging van 5 procent. Dat moet een eerste aanzet zijn om de uurlonen stapsgewijs op te voeren tot minimaal 14 uur bruto voor volwassenen.

Museumtip: Unzipped met mode van Rolling Stones in de hoofdrol

Stones-fans en modeliefhebbers opgelet: morgenavond om 17:00 uur opent het Groninger Museum digitaal de tentoonstelling Unzipped met de Rolling Stones in de hoofdrol en bij die opening is Mick Jagger ook aanwezig. Hiermee trapt hij de tentoonstelling af die vanaf vrijdag 20 november is te zien in dat museum. De expositie toont ruim 400 originele objecten uit de verzameling van de Stones, waaronder instrumenten, zeldzame audiofragmenten en videomateriaal, maar ook iconische kostuums die ze dan van grote ontwerpers kregen aangemeten als Alexander McQueen, Tommy Hilfiger, John Varvatos en Anna Sui en dan weer zelf bij elkaar zochten in boetieks, schrijft de Volkskrant. En juist omdát de Stones zulke mooie uithangborden werden voor mode en persoonlijke stijl, zo schrijft de krant, kregen ze een leger van kunstenaars en ontwerpers achter zich aan. De tentoonstelling is te zien tot en met 28 februari 2021.

Textilia-poll: Bijna tweederde retailers skipt Black Friday

Uit een poll van Textilia op Instagram waarin werd gevraagd naar de animo voor Black Friday, komt naar voren dat 61 procent niet meedoet aan het koopjesfestijn. Er is in dit coronajaar überhaupt minder interesse voor Black Friday, omdat de retail door de coronamaatregelen forse verliezen heeft moeten incasseren. Merken komen ook met tegenacties. Zo meldt kledingmerk Filippa K in een persbericht expliciet af te zien van Black Friday. ‘De boodschap zal erop focussen dat Filippa K-kledingstukken 0% korting krijgen, omdat ze gemaakt zijn met 0% compromis’, luidt het statement. Het Zweedse outdoormerk Haglöfs heeft Black Friday omgedoopt tot Green Friday om ‘buitensporige consumptie als gevolg van mega-kortingen’ tegen te gaan, meldt Adformatie. Dit jaar maakt het merk van de gelegenheid gebruik om een tweedehandsconcept te lanceren: Haglöfs Restored. Begin deze maand riep vakbond FNV al op om Black Friday over te slaan om te voorkomen dat het coronavirus weer op kan laaien. Volgens onderzoeksbureau RMC wordt vrijdag 27 november rustiger dan andere jaren; het verwacht een teruggang in het aantal winkelende klanten van 46,8 procent.

Onderzoek: consument geeft iets meer uit op Black Friday

Modemerken- en retailers geven aan lang niet allemaal mee te doen aan Black Friday, maar wat doet de consument? Uit een rapport van Pwc Nederland blijkt dat he merendeels van de Nederlanders zegt meer uit te gaan geven tijdens het koopjesfestijn dan vorig jaar, namelijk gemiddeld 243 euro tegenover 229 euro in 2019. Hierbij spenderen ze het vooral aan boeken, abonnementen op streamingdiensten of aankopen bij doe het zelf zaken, ofwel zaken die het thuiszitten leuker maken. Wel zeggen de ondervraagden meer online te gaan winkelen om drukke winkelstraten te vermijden. Vrouwen zeggen dat vaker te doen (44%) dan mannen (33%). Pwc verwacht dat het aandeel fysiek winkelen zal dalen van 35% naar 24% vergeleken met Black Friday 2019 en dat de pandemie zal leiden tot een verdere toename in het aantal consumenten dat online winkelt, van 65% in 2019 tot 76% in 2020.

Grootste economische krimp in Haarlemmermeer

Van alle regio’s in Nederland is Haarlemmermeer economisch het hardst geraakt door de uitbraak van COVID-19 in het derde kwartaal, meldt het CBS. Deze regio kromp zo’n 20 procent in vergelijking met vorig jaar. Dat is mede veroorzaakt door de aanwezigheid van luchthaven Schiphol daar, waar ook veel andere bedrijven uit de omgeving zich op richten. Amsterdam volgt hierna; de economie in de hoofdstad kromp 6 tot 7 procent, mede door het wegblijven van toeristen. Wel zijn alle Nederlandse regio’s in het derde kwartaal economisch minder hard getroffen door de coronacrisis dan in het tweede kwartaal. Toch is overal nog sprake van krimp ten opzichte van een jaar eerder. In de meeste delen bleef dit echter beperkt tot minder dan 2 procent.