TOP

FNV: ‘Black Friday overslaan’, meer omzet met minder pinbetalingen, VF Corporation neemt Supreme over

Mensen hebben in oktober minder gepind, maar wel voor meer geld dan vorig jaar. Volgens Inretail kan Black Friday veilig verlopen en het moederbedrijf van onder meer Vans en Timberland neemt Supreme over. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 november.

Meer omzet met minder pinbetalingen

Er is in oktober minder met de pin betaald, maar er is wel meer geld gepind dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat meldt Betaalvereniging Nederland. Met zo’n 413 miljoen transacties waren er vorige maand grofweg 5 procent minder binnenlandse pinbetalingen dan in oktober 2019. De omzet nam toe met zo’n 7 procent, naar ongeveer 11 miljard euro. In september waren er nog 9,3 procent meer pinbetalingen dan een jaar eerder. Voor heel 2020 tot en met oktober ligt het totale aantal pinbetalingen nog altijd ongeveer 7,5 procent hoger ten opzichte van vorig jaar. April kende dit jaar de sterkste daling van het aantal pinbetalingen: 10,3 procent minder dan vorig jaar. Alleen in april van dit jaar is ook de omzet met binnenlandse pinbetalingen gedaald, 7,1 procent lager. Juli was dit jaar de maand met de sterkste omzetstijging: 22,3 procent hoger dan vorig jaar.

FNV: ‘Black Friday overslaan’, Inretail vertrouwt op veilig verloop

Vakbond FNV roept winkeliers op het uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn Black Friday dit jaar over te slaan om te voorkomen dat het coronavirus weer op kan laaien. ‘Om de kans op coronabesmetting te beperken zijn er landelijke maatregelen van kracht. Er geldt een verplichte anderhalvemeter-regel en er is sprake van een gedeeltelijke lockdown. Black Friday is daarmee onverenigbaar’, schrijft FNV. Black Friday staat gepland op 27 november en trekt altijd veel koopjesjagers online en naar de winkels. Brancheorganisatie Inretail daarentegen spreekt het vertrouwen uit dat het ‘corona-veilig’ zal veropen. Het is volgens de brancheorganisatie in ons land allereerst een online marketing fenomeen. ‘Consumenten kunnen dus kiezen hoe ze willen kopen. Daar spelen ondernemers actief op in, want velen hebben behalve winkels ook een webshop’. Winkels melden aan Inretail dat kortingsacties een middel zijn om consumenten te verleiden op rustigere dagen en tijdstippen hun aankopen te doen en zo te helpen een bezoekerspiek te voorkomen. Onderzoek van Inretail wijst uit dat acties rond Black Friday nu een week eerder starten en tot wel een week langer doorlopen om bezoekerspieken te voorkomen en aan te sturen op spreiding. Minder dan de helft van de ondernemers in non-food in de hoofdwinkelcentra doet overigens mee aan Black Friday. Van de ondernemers die vorig jaar op Black Friday inspeelden, doet 35 procent doet dit jaar zelfs niets.

VF Corporation neemt Supreme over

Het streetwearlabel Supreme wordt overgenomen door VF Corporation, eigenaar van de merken The North Face, Timberland,  Vans en Dickies. Dat meldt VF Corporation op zijn website. De huidige investeerders, The Carlyle Group en Goode Partners, verkopen hun belang in het merk Supreme. De oprichter van het merk Supreme, James Jebbia, en het senior managementteam van het merk blijven bij het bedrijf betrokken vanuit het hoofdkantoor in New York City. De overname zal naar verwachting aan het eind van dit jaar worden afgerond. Hoeveel er voor Supreme wordt betaald is niet bekend gemaakt.

Campagne voor promotie lokale duurzaamheidswinkels

Om de aandacht te vestigen op lokale duurzame modeondernemers heeft Sustainable Fashion Gift Card (SFGC) een eindejaarscampagne ontwikkeld. ‘Tijdens de pandemie zien we dat de populariteit van duurzame mode stijgt, maar vooralsnog profiteren daar vooral internationale en onpersoonlijke spelers als Zalando daarvan’, schrijft de organisatie in een persbericht. In de campagne zijn de Kledingbieb Bij Priester in Den Haag, The Collection One in Amsterdam, The Blind Spot in Goes, LIVStores in Utrecht  en de duurzame merken Nadia Nelleke en Elsien Gringhuis met winkels in Arnhem te zien. Onderdeel van de campagne zijn de online shopping tours die de SFGC op 25 november en 16 december organiseert waarbij je online bij merken op bezoek kunt gaan.

Beeld: Unsplash/Clay Banks